avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Tavasoli
CONTRIBUTOR *

kjøpt av bil

av Tavasoli

Hei 

kjøpte personbil  noen dager før etablering ENK. bilen blir brukt mest i firma. 

hvordan jeg kan legge beløpet i regnskap, Jeg har betalt for bilen fra min privatkonto?

jobben min er kjøring og levering av varer.

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Kjøp av firmabil til ENK, betalt fra privatkonto føres slik:

Kredit 2060 Privatuttak

Debet 1230 Biler.

Du kan betale ut beløpet for bilen til din privatkonto om du ønsker. Da blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak.

Så avskrives bilen pr måned eller en gang i året.

Viktige ting du må være klar over når du har firmabil og ENK, er at du må fordelebeskattes for privat bruk.

Kan du dokumentere at bilen ikke brukes privat, trenger du ikke å betale fordelsskatt på privat bruk. Det anbefales derfor å ha en manuell eller elektronisk kjørebok.

Du må da installere elektronisk kjørebok i bilen, som dokumentere all kjøring. Hvor du da markerer privat kjøring.

Når Skatteetaten vurderer om bilen brukes privat, vil de blant annet se på:

• hvor bilen er parkert utenom arbeidstiden
  • om du har andre biler til disposisjon
  • om en evt. privatbil er i kjørbar stand, og hvor langt du har kjørt med den
  • hvor langt du har kjørt med yrkesbilen
  • om yrkesbilen er egnet til privat kjøring

Bruk av næringsbil både privat og i næring:

Når bilen regnes som en yrkesbil, men også brukes privat, må du betale fordelsskatt. Det vil si at du fører bilkostnader i regnskapet og får fradrag på disse, men en del av kostnaden blir tilbakeført for å veie opp for privat bruk.

Fordelsbeskatning fører til at den skattepliktige inntekten din øker igjen med beløpet du tilbakefører.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Tavasoli
CONTRIBUTOR *

av Tavasoli

Bilen ble kjøpt 2019 og totalt inntekt for ENK i 2019 var 8600kr minus kostnader så satt igjen med 3600kr.

ENK hadde mye jeg kunne ta fra 

Hvordan skal legge det inn da ? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du må legge det inn på samme måte. Men kan da trolig ikke utbetale pengene til deg selv ennå, hvis det ikke er nok penger på konto.

Du vil da få et underskudd, og da blir det ingen skatt på resultatet fra ditt ENK.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen