avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

kontantsalg

av Dag Arne Svenskerud1

Hei

Jeg driver med sporadisk salg av næringsmidler på marken og festivaler. Har fast jobb ved siden av så dette er ren hobby.

Spørsmålet som dukker opp nå er hvordan jeg skal handtere kontantsalget?

Når må jeg begynne med kasseapparat?

Det er en del som betaler kontant selv om jeg har terminal.

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Dag Arne Svenskerud1
CHAMPION *

av Dag Arne Svenskerud1

Har vært litt rundt å sett på andre,men kan ikke huske å ha sett noen bruke en sånn bok. enten kasseapparat eller ingenting.

Har jo notert alt så er ikke noe problem for meg å føre alt over i ei bok. Skal høre med skatteteaten om hvor strengt det kravet er når jeg ikke selger for mer enn jeg gjør.

Krav til kasse er det jo ved 80000 så kjøper det hvis jeg kommer så langt.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Ja anbefaler å ha en slik, men sjekk gjerne med skatteetaten

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

ok, så jeg bør kjøpe en bok og sette meg ned å notere kontantsalgene jeg har hatt siste måneden for å være på sikre siden?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dessverre godtar ikke staten et Excel ark som bevis for kontantsalg.

En nummerert kvitteringsblokk vil være bedre, men for å være på den sikre siden ville jeg sjekket med Skatteetaten.

Vedr. beløpsgrenser henviser jeg til artikkelen fra Altinn:

Det er også gitt unntak fra kravet om kassaapparat ved oppsøkende salg til publikum, salg fra automater og salg fra andre ubetjente salgssteder enn automater. Se bokføringsforskriften delkapittel 5-4 for nærmere beskrivelse.

Ved kontantsalg fra detaljist er det som hovedregel ikke noe krav om å angi kjøpers navn i salgsdokumentet. Dette unntaket gjelder ikke:

når betalingen skjer med kontanter for et beløp på kr 40 000 eller mer inkl. mva., eller

ved kontante betalinger på over kr 1000,- inkl. mva. når kjøper er bokføringspliktig og varen eller tjenesten er beregnet for videresalg eller skal inngå som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse

kjøp som gjelder drivstoff til bruk i person- eller varetransport, uavhengig av beløpets størrelse.

I slike tilfeller må selgeren registrere kjøpers navn mv. slik at dette fremgår av salgsdokumentasjonen. Selger plikter uansett å angi kjøper på kjøpers dokumentasjon dersom kjøper ber om dette. I slike tilfeller skal selger signere og stemple dokumentasjonen.

For enkelte BRANSJER er det gitt enkelte særskilte regler:

Frisører skal f.eks. dokumentere omsetning pr. ansatt fordelt på varesalg og behandlingsinntekter. Serveringssteder med alkoholservering må spesifisere salget mv. på ulike varegrupper. Dette er nærmere beskrevet i bokføringsforskriften, kapittel 8.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

av Dag Arne Svenskerud1

Sånn som jeg har gjort det nå så har jeg telt opp kassa ved dagens slutt og bokført det som var utover inngående saldo som inntekt.

Har ført det i et eget excel skjema som kontantbilag.

Nei, har ikke mulighet for å legge inn i eAccounting på salgsstedet, det tar for lang tid.

Er det ei beløpsgrense der?

Står at det er unntak for kasse for salg under 3 ganger forlketrygdens beløp og for oppsøkende salg til publikum?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Dag Arne

Se link jeg legger ved fra Altinn: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Kontantomsetning/

Har du mulighet for å gjennomføre salget i eAccounting på slagsstedet?

Hvis ikke kan du ha en nummerert kvitteringsblokk, som du samler til et kassa oppgjør og bokfører i eAccounting.

Er du i tvil, ville jeg sjekket ut dette med Skatteetaten, slik at du evt, kan få en skriftelig svar på dette fra de. Slik at du har dokumentasjon på at du håndterer dette ved et eventuell kontroll på ditt regnskap.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen