avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn Deildok
CONTRIBUTOR ***

konti og fordringer i næringsoppgaven

av Bjørn Deildok

Hei,

Generellt spørsmål: jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig/lovlig å føre en næringsoppgave for et EPF sånn at f.eks punktene kundefordringer, leverandørgjeld og bankkonti ikke har noen sum i det hele tatt? Er det mulig å føre slikt under noen andre poster og "nulle ut" disse postene?

Jeg lurer spesielt med tanke på at det etter å ha tittet litt på det som har blitt ført for meg - til en stiv sum - av utenforstående regnskapsfører så har årsoppgaven fra bank penger på konti, kassekontoen har penger, det er flere utestående fordringer fra kunder den 31/12 og 2 fakturaer fra leverandør er datert så sent i desember at forfall er i januar... men alle disse postene står uten sum?

Mener å huske at det i regnskapsloven står noe krav om at det skal fylles ut "oversiktlig og sporbart"... Jeg klarer ihvertfall ikke å spore hvor disse summene har forsvunnet i Næringsoppgaven. Og hvis de rett og slett ikke er tatt med, vil ikke dette gjøre hele ligningen / personinntekten / skatteberegningen min feil?

Mvh

Bjørn

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Torfinn Lundblad1
VISMA

av Torfinn Lundblad1

Bare hyggelig!

Jeg tenker at du bør få klarhet i dette ifht vedkommende som har bistått med ny næringsoppgave og få tilfredsstillende dokumentasjon. Avhengig av hva som avdekkes her bør det vurderes dialog med Skatt Øst dersom du ser at det må gjøres endringer av betydning for ligningen din. 

Dessverre kan vi ikke bistå i saken utover det som nå er anført fra vår side; Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
Bjørn Deildok
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn Deildok

Hei Torfinn, og takk for svar. Det var det jeg mente, at det burde gå an å finne igjen summene noe sted. Jeg ser ved sjekk at det ikke er ført noe som helst på disse postene i næringsoppgavene for noe som helst år siden oppstart. Da er det snakk om flere titalls tusen kroner i variasjon for årene sammenlagt. 

Jeg hadde ført selv i Datax, fikk en endret familiesituasjon som gjorde at min personinntekt ble veldig relevant og når jeg da ba om gjennomgang av mitt egenførte, fikk jeg til svar at dette måtte han føre alt på nytt i sitt system... så alt ble re-innlevert i 2015. Og for meg ser det nå ut som det har blitt tatt store snarveier blant annet med MVA i forhold til hva jeg selv hadde kontroll på. Derfor jeg lurte.

Burde jeg høre med Skatt Øst om dette?

Godkjent løsning
Torfinn Lundblad1
VISMA

av Torfinn Lundblad1

Hei! 

Mht. utarbeidelse av næringsoppgaven er det krav om at man skal kunne spore hvilke konti som utgjør sum pr.post. 

Slik har vi det i Total Årsoppgjør, og slik er det også i eAccounting Tax-modulen. 

Din regnskapsfører som evt. har bistått deg med å utarbeide næringsoppgaven må derfor gi deg dokumentasjon på dette, slik at man her kan svare på evt forespørsel fra myndighetene. 

Utgangspunktet er jo naturligvis at dette skal gjenspeile regnskapet slik det foreligger i regnskapssystemet. Sjekk gjerne om regnskapsfører har postert noe ifbm årsoppgjøret, som du ikke har fått bilag på. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad