avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

May Linn
CONTRIBUTOR **

kontoer for føringer i 2019 for mottatt i bank i 2020

av May Linn

Hei, Jeg fører regnskap for et idrettslag og vi prøver å skjerpe inn på at kostnader og inntekter blir bokført i det året (og tidspunktet) de oppstår, og ikke når de kommer på/blir trukket fra bankkonto. Jeg har litt utfordringer med å finne riktige regnskapskontoer og håper dere kan hjelpe? Når man får bankgebyrer og andre kostnader som skal bokføres i 2019, men først blir trukket fra konto i 2020 (ikke fakturert), hvilke regnskapskonto skal man bruke for å få kostnaden registrert på 2019,  2960 (anne påløpt kostnad) eller 2990 (annen kortsiktig gjeld) kanskje? Jeg har også noen inntekter som vi ikke fakturerer (tilskudd, ticketmaster etc) med samme problemstillingen. Hvilke regnskaps konto bruker jeg på det? 1530 (opptjent ikke fakturert driftsinntekt) eller 1579 (andre kortsiktige fordringer)  kanskje? Vi har også en del utgifter som privatpersoner legger ut for og deretter krever refusjon. Disse har jeg til nå registrert på 1749 (andre forskuddsbetalte kostnader) frem til nå, og mot ført mot bank i det utbetaling er utført. Dette blir vel kanskje ikke helt riktig konto, burde jeg bruke 2990 istedet?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

hei

Vil anbefale at du bruker konto 2960 annen påløpt kostnad. men for å unngå masse jobb hadde jeg ikke ført avsetning som vi kaller det på små beløp.

På inntekter bruker du konto 1530 opptjent ikke fakturert driftsinntekt

Vil anbefale at du bruker konto Annen kortsiktig gjeld på utlegg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Mi11emo
CONTRIBUTOR *

av Mi11emo

Hei

I forlengelse av dette lurer jeg på følgende: Jeg fører regnskap for en liten forening og vi har relativt små lønnskostnader. Normalt betaler jeg ut feriepengene samme år, men denne gang må jeg betale ut et lite restbeløp etter årsskiftet. Jeg fører vanligvis feriepengene som Annen utbetaling, men hvordan får jeg opprettet/ført disse feriepengene som en gjeld fra 2019 slik at de vises som utestående feriepenger ved årsskiftet? Jeg tenkte først å opprette en faktura pr. 31.12.2019 fra vedkommende lønnsmottaker, slik at det blir stående som kortsiktig gjeld, men det føles ikke helt riktig. (Vi har ikke lønnsmodulen) 

av Jørn Karlsen

Hei

Vil anbefale deg å bruke lønnsmodulen, slik at føringene blir bokført automatisk. Samt at alle lønnskostnader skal rapporteres i A-melding.

Skyldig feriepenger føres slik:

Kredit 2940 Skyldig Feriepenger

Debet 5180 Feriepenger beregnet. 

Så skal det avsettes Arbeidsgiveravgift på feriepenger

Kredit 2785 Påløpt arbeidsgiveravgift ferielønn

Debet 5405 Påløpt arbeidsgiveravgift ferielønn

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen