for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
Jeg har en del spørsmål. Jeg driver nettbutikk og selger bare 1 produkt. I fjor hadde vi 2 størrelser av produktet og 2 artikler i nettbutikken. Jeg telte varene på lager før årsskiftet og da hadde vi 31 av den ene artikkelen og 12 av den andre. Hvis jeg forstår det riktig så må jeg gjøre lagertelling i programmet før jeg kan sende inn årsregnskap men jeg har ikke lagermodulen.
1. Hvordan gjøres dette da?
2. Jeg fikk høre fra regnskapsfører at summen av innkjøpsprisen av varene nå på lager skal føres på debet 1460 og kredit 4390, er det riktig?
3. Hvis ja, må jeg da først regne summen av innkjøpsprisen av varene selv eller gjør programmet det automatisk?
4. Jeg har bare solgt 2 varer i år så det har ikke vært store bevegelser, men jeg har også kjøpt inn i år flere størrelser av samme produkt som jeg har lagt inn som artikler i programmet. Kommer da disse varene med når jeg gjør lagertelling i programmet for siste år?
5. Med varene som jeg kjøpte i år fikk jeg 4 produkter gratis av produsenten for å gi bort i "giveaways". Hvordan fører jeg de inn i programmet dersom jeg har ikke betalt for de?
Håper jeg kan få svar på alle spørsmålene, tusen takk på forhånd.
Hilsen
JB
Løst! Gå til løsning.
He
Hvis du ikke benytter lager modulen, må varetelling føres manuelt. Slik som du skriver.
1460 Innkjøpte varer for videresalg og kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg
Du skal kun føre det beløpet som er differanse på konto 1460 før og etter tellingen. Slik at konto 1460 har samme saldo som varetellingen.
Du skal sette opp en varetellingsliste med produkt - Antall og innkjøpspris, for så å komme frem til totalprisen pr. produkt.
Dette ville blitt beregnet automatisk hvis du hadde benyttet lagermodulen. Men bruker du ikke den må du beregne dette selv.
Ja du skal telle alle varer på lager pr. 31.12.
Har du flere størrelser, så er det 2 forskjellige varer, siden de har forskjellig pris.
Varer du har mottatt gratis føres ikke, men de skal tas med i varetellingen, og da kommer de inn i regnskapet.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei,
Det stemmer, økning i lagerbeholdningen vil si flere varer og nedgang vil si færre varer. Når du ikke har lagermodulen vil ikke tallene lagt inn under salg - produkter påvirke saldoen på kontoene i kontoplanen. Det vil si at du må kalkulerere priser og alle produktene du har må derfor kalkuleres sammen manuelt i forhold til spørsmål 3 og 4.
Når det gjelder spørsmål 5 setter jeg saken over til faglig forum der vår ekspert kan svare på faglige spørsmål! 🙂
Ok, da må jeg bare få bekreftelse på at jeg forstår det helt riktig 🙂
så hvis jeg f.eks hadde kjøpt inn for første gang i mars 2020; 40 stk av vare nr 1 og 20 stk av vare nr 2, bokført disse på konto 4400 fritt kjøp og så 31 desember har jeg igjen 31 stk av vare nr 1 og 12 stk av vare nr 2, da er det en nedgang av varer og bokføres debet 1460 og kredit 4390?
Eller; dersom 1 januar 2020 hadde jeg 0 varer på lager så ved 31 des 2020 er det en økning i lagerbeholdning og bokføres på kredit 1460 og debet 4390?
Det er første gang jeg bokfører varelager så jeg har ikke bokført noe på 1460 før. Men det er samlet skattemessig verdi/kostpris på varene jeg har på lager som skal føres på 1460 med motkonto 4390, ikke sant?
Har også lest at varetellingslisten må inneholde både skattemessig og regnskapsmessig verdi, jeg skjønner hva skattemessig verdi er men kan dere forklare regnskapsmessig verdi?
Beklager muligens dumme spørsmål men som jeg sa, jeg må få dette inn med teskje 😛
Hei
Du tenker riktig, men det skal være motsatt debet kredit:
Debet på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, når varelager verdien øker
Kredit på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, når varelager verdien har en nedgang
Siden du ikke hadde noen saldo på 1460 Innkjøpte varer for videresalg, pr. 01.01.2020, så fører du hele verdien på varetellingslisten debet på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg. Og motkonto 4390.
PÅ skatteskjemaene vil det fremkomme både regnskapsmessig og skattemessig verdi på varelageret. Bruker du Visma eAccounting skattemodul, regner systemet dette ut automatisk.
Men i regnskapet skal hun verdien etter regnskapet stå.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei,
Når du ikke har lagermodulen må all lagertelling gjøres manuelt, og programmet vil ikke gjøre noen beregninger for deg. Dette blir kun gjort npr du har lagermodulen.
Hvis du har en økning i varebeholdning føres det slik:
Debet 1460 varebeholdning
Kredit 4090 Beholdningsendring, råvarer
Er det en nedgang i varebeholdning så blir føringen slik:
Kredit 1460 varebeholdning
Debet 4090 Beholdningsendring, råvarer
Hei og takk for svar
Men jeg forstår ikke helt enda, hva mener du med nedgang eller økning i lagerbeholdning? Mener du hvis det er flere/færre varer på lager en det som står inne i produkter for varer på lager?
Jeg har så få varer og det har ikke vært noen endringer, men tallet som står inne i produkter for varer på lager har jeg endret selv 1 gang fordi jeg telte feil, skjer det noe i programmet hvis man endrer på tallet utenom å lage et manuelt bilag?
og hvis jeg ikke har noen endringer i lagerbeholdning hvordan fører jeg det da?
Håper du kan svare på det og jeg setter stor pris på hvis du også kunne svare på spørsmål 3, 4 og 5. Dette forvirrer meg ganske mye og jeg må nok få det inn med teskje 😛
tusen takk!
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.