avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

manuelt bilag- utlegg bet. privat

av sissel isager

Hei.

Når jeg har ført et bilag manuelt kredit 2255 gjeld til eier og debet 7000.Må jeg føre kredit 1920 og debet 2255 med en gang ? Eller kan dette samles opp og føres som en større utbetaling viss flere slike hendelser?

Hva er evt. vanlig å gjøre??

Mvh

Sissel

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sissel

Beløpet står da som gjeld til eier, og det er opp til deg når du vil utbetale dette, så du kan gjerne samle opp slik du spør om.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Kristina Lindström2
CONTRIBUTOR *

Hei!
Kan man også bruke konto 2001 og 2002 om man er to eiere i et AS som har gjort private utlegg? Det er jo en form for innskutt egenkapital. Er det mer riktig å bruke 2255 gjeld til eiere selv når den står under annen langsiktig gjeld?

Det har ikke vært et problem hittil for vi har alltid samlet opp og utbetalt i inneværende år(da ført mot konto 2001/2002). I år har vi dog bommet på en del kvitteringer som vi først har funnet nå, så de må utbetales nå i år, 2019. Altså bør de vel stå som gjeld ved utgangen av 2018 i regnskapet. Gjør de det om man fører dem mot konto 2001/2002?

Er ikke 2990 et alternativ (da at man lager egne kontoer 2991/2992 for oss to eiere)?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

Hei

Riktig konto i disse tilfellene, er konto 2255 Gjeld til eier, så kan du også opprette 2256 til neste eier.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen