for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Er nystartet firma, aug 2017, bruker visma eaccounting. Har en ubetalt kundefaktura fra 2017, står som kundefordringer i balanse. Var da ikke mva pliktig, pga beløpsgrense, sendte sak til inkasso, fikk oppgjør nå i april, er da blitt mva pliktig. Hovedstol var 19501,- fikk utbetalt 18278.52, dette er ført som delbetaling faktura. Resten 1222,48 er mva. som jeg har fått faktura på fra inkassoselskap. Den har null i betaling. Hvordan føres dette for å nulle ut reskontro ?
Skal jeg føre det som inngående mva, eller direkte som kostnad?
PS. Er det rett at jeg skal betale mva på omkostninger som kunde er blitt belastet, på en faktura uten mva ?
Finn
Løst! Gå til løsning.
Hei Finn
Oppgjør fra inkassobyrå skal føres slik.
Debet 1920 bankinnskudd kr. 18.278,52
Kredit 1500 Kundefordringer kr. 19.501,-
Debet 2710 Inngående mva, høy sats Kr. 1.222,48
Siden inkassobyrå ikke er mva pliktig, må du Krevet tilbake mva.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Takker for svar, men systemet tillater meg ikke å bokføre det.
Får feilmelding: "En faktura kan kun bokføres som betalt mot en kasse- eller bankkonto."
Hva gjør jeg galt?
Finn
Hei Finn
Det kommer an på hvilket system du bruker. men hvis du bruker eAccounting, så skal du kunne føre bilaget på en slik måte.
Hvis du ikke får det til så, kontakt support som svarer på tekniske spørsmål, det kan være noe med innstillingene dine i systemet.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei,
Beklager så mye for veldig sent svar!
Dessverre må jeg si at jeg er litt usikker på hvordan dette skal føres, som inngående mva eller direkte som kostnad.
Jeg flytter derfor ditt innlegg til faglig forum, slik at du kan få riktig svar 🙂
Ønsker deg er riktig fin fredag!
Med vennlig hilsen
Lisa Rognerud
Visma Mamut Support
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.