Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

"Lønnsart for måltidsfradrag?"

Hei Jørn,

Jeg har fått telefon fra skatteetaten om at diett m/overnatting innland er registrert med feil takst.

Men problemet er at jeg har brukt lønnsart 860, på måltidsfradrag.

F.eks:

L.art. 860  - antall 3 diett m/overnatting innland

L.art. 860 -  antall -2 måltidsfradrag frokost

Da har ifølge skatteetaten registrert antall 1 diett m/overnatting innland og med altfor høy sats.

Hvordan kan jeg føre dette riktig slik at det blir korrekt hos skatteetaten også.

Jeg fikk beskjed om at jeg må korrigere og sende inn nye A-mld for en del måneder for i fjor, har nå 7 dager på meg.

Håper på raskt svar og en enkel løsning :-)

Mvh

Janne Hagesveen

5 SVAR 5

Re: "Lønnsart for måltidsfradrag?"

Hei Janne

Du må kjøre en korrigerings lønn 

Legg inn lønnsart 860 med samme antall og beløp som du har gjort i lønnsregistreringen men antall i minus. Da har du reversert disse.

Så legger du inn Lønnsarter å nytt

Lønnsart 860 Kr. sats for 2016 er kr. 710,- er det 2017 er satsen kr. 733,-

Måltidsfradrag, må du legge inn antall i minus og beløp. Trekket for frokost er 20% av dietten.

Jeg vet ikke hvilken satser du har utbetalt, men disse satsene er riktig. 

Så kjører du lønnen og sender ny a-melding.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei Jørn,

Tusen takk for raskt svar :-)

Slik du beskriver ovenfor er jo akkuratt slik jeg har gjort det? Måltidsfradraget er lagt med antall i minus og med riktig trekk. Skatteetaten mente det måtte være noe med regnskapsprogrammet jeg brukte. Jeg har brukt statens sater som du sier over. Derfor skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få dette riktig? Det blir jo riktig her i Mamut hos meg, men ikke da hos skatteetaten.

Har du noen andre forslag?

Så det fins ikke egen lønnsart for måltidstrekk? For å skille disse fra hverandre?

Dette er et utdrag fra mailen jeg mottok etter samtalen med skatteetaten;

Hei og takk for hyggelig samtale.

Som avtalt følger epost med en kort oppsummering.

I 2016 kan det se ut som at dere har rapportert feil eller mangelfullt.

Det gjelder trekkfri kost med overnatting hvor det er rapportert med for få antall døgn . Rapportering av feil antall døgn vil medføre overskuddsberegning og legges på skattemeldingens post 2.1.4 som skattepliktig inntekt. Vi ber derfor om at det korrigeres for samtlige perioder med for få døgn for å unngå overskuddsberegning av trekkfri kost.

Vi ber om at dette rettes innen 7 dager om mulig, vennligst returner mailen når dere har korrigert.

Med hilsen

Nina Bekkvik

Skatteetaten

Grunnlagsdata A-ordningen

E-post: grunnlagsdata@skatteetaten.no

Håper vi kan finne ut av dette?

Ønsker deg en riktig fin dag.

Med vennlig hilsen

Akselsens Agenturer AS

Janne Hagesveen

Hei Janne

Du har lagt inn antall døgn og riktig sats, da kna jeg ikke helt skjønne hva som er galt. Og hvordan skatteetaten kan si at du har lagt inn feil antall døgn. De vet jo ikke hvor mange døgn en ansatt har vært på reise.

For å kunne si noe mer må jeg ha kopi av lønnsart innstillinger, lønnslipp. Men jeg vil anbefale deg å ringe support, slik at du får bistand til dette.

Evt kan vi tilby konsulent tjenester som blir ekstra fakturert, send i såfall en mail til consult@visma.com. Så vil vi ta kontakt med deg.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Sv: "Lønnsart for måltidsfradrag?"

Hei!

Stod overfor det samme problemet ved manuell korrigering av måltidsfradrag og fikk løst den Gordiske knuten med hjelp av tips fra support i dag.  Knuten kan løses ved ikke å "tukle" med antall døgn i rapporteringen, noe som opplagt skjer ved å legge antall måltidsfradrag i minus på ny linje i samme lønnsart som diett.  I stedet trekker man fra beløpet som representerer måltidsfradrag i sluttsummen i samme linje som diett. Da blir antall diettdøgn riktig og innrapportert beløp for diett blir også riktig.

Sv: "Lønnsart for måltidsfradrag?"

Hei Kjetil.

Ja diskuterte saken med min kollega.

På grunn av Ameldingskoden er den samme på Diett og måltidsfradrag, må men legge inn beløpet etter trekk. For at antalle ikke skal bli feil.

Men i utgangspunktet syntes jeg det er best å vise diett og måltidstrekk på lønnsarten hver for seg.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen