Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

reisekostnader ENK

Hei!

Spørsmål 1:

Jeg har ENK, pendlet mellom Oslo og Fredrikstad i 2017. jeg bokførte det som reise, ikke fradragsrettighet. Kan jeg trekke det fra min personlig skatt? Kan man gjøre det i etterkant til 2017 periode?

Spørsmål 2: i 2018 jobber jeg i Oslo og bor i Oslo, jeg bokførte månedskort som reise, ikke fradragsrettighet. Hvor står det i skattemelding? Kan jeg få fradrag for dette for personsskatt?

3 SVAR 3

Sv: reisekostnader ENK

Hei

Reiseutgifter til pendling skal ikke føres i regnskapet, men du kan trekke fra reiseutgifter på din selvangivelse som personlig skatteyter.

Reiseutgifter/månedskort skal ikke føres i regnskapet på ditt enk. Men trekkes i fra på din personlige selvangivelse.

Dessverre er månedskort i Oslo, nedre grense for fradraget til reiseutgifter pr år er kr. 22 350 kroner og opptil 97 000 kroner 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hvordan gjør jeg selvangivelse? fylles det ut automatisk i Visma Skatt funksjon ved åravslutting?

Kan man gjøre dette i etterkant for år 2017? eller er det låst allerede?

Hei

Hvis du abonnerer på skattemodulen i eAccounting, så fylles skjemaene du trenger inn automatisk, så laster du inn selvangivelsen fra Altinn automatisk. Så sender du dette til Altinn, hvor du må signere og sende inn dette samlet.

2017 er låst så det må du sende inn på papir.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Har du spørsmål om hvordan dette gjøres i systemet, må jeg be deg kontakte support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen