Mine områder
Hjelp
Daniel Thu
CONTRIBUTOR *

sparing i fond

av Daniel Thu

Heisann,

Jeg har litt overskudd i firmaet som jeg vurderer å plassere i fond ettersom det ikke er sannsynlig at jeg kommer til å trenge de pengene i noen nær fremtid. I den anledning lurer jeg litt på det praktiske rundt dette. Har vært i dialog med danske bank som skal gi meg tilgang til VPS for bedrifter slik at jeg kan selv gå inn og plassere penger i de fond jeg ønsker. Jeg lurer derfor på:

1. Hvordan føre utgift/kost for årlig tilgang til fondssparing fra banken
  2. Hvilke hensyn tar jeg ved føring av sparing i fond?
    1. Hvordan føres et innskudd i fond?
      1. Evt også dersom jeg oppretter en spareavtale med månedlige innskudd, hvordan føres dette?
    2. Fører jeg noe tap/gevinst hvert år om jeg ikke tar ut?
    3. Hva skal føres på næringsoppgave? 
  3. Når jeg eventuelt tar ut disse pengene, hvordan føres gevinst?
  4. Evt andre ting jeg på være oppmerksom på?

Merk at jeg er ikke veldig erfaren med regnskap, og bruker stort sett regnskapsfører på mer avanserte ting - men ville uansett høre med dere først hvor omfattende det evt er. 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Kostnader føres som finanskostnader eks. 7770 Bank og kortgebyrer, evt opprette egen konto for disse kostnadene.

Innskudd i fond føres på konto 13xx Fond ( som en eiendel)

Hvis du hver måned overfører penger, så blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 13xx Fond 

Hvis du får utbytte skal dette føres i konto klasse 8, som en finans inntekt.

Hvis ikke skal det ikke føres tap eller gevinst før du selger fondet/tar ut pengene.

Dette blir som en sparekonto å regne.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen