Mine områder
Hjelp
Stian Malkenes
CONTRIBUTOR ***

tilbakeføre privat innskudd

av Stian Malkenes

Hei!
Har ett kjapt spørsmål, ser det har vært stilt tidligere, men har en lite tilleggspørsmål.

Jeg startet opp mitt ENK nå i 2017, og dette året har vært en del investeringer, så jeg har brukt ca 50.000kr av private midler ( står nå i kreditt på 2060 kontoen).

Kan det føres tilbake skattefritt i f.eks 2018, når firmaet begynner og gå i pluss ?

Jeg er ansatt, og har en lønnsinntekt som er hovedinntekten min.

Nå i 2017, så kommer ENK foretaket mitt til å gå med ca 40.000kr i underskudd.

Negativ næringsinntekt kan trekkes ifra på lønnsinntekt  ?

Mvh Stian

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Stian

Underskudd enkeltpersonforetak går til fradrag for annen inntekt.
Et underskudd i enkeltmannsforetaket går til fradrag i selvangivelsen i eventuell annen alminnelig inntekt samme år.

Er det ikke dekning for å trekke fra hele underskuddet i årets alminnelige inntekt, føres resten over til fradrag følgende år.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Stian

Hvis du har lagt ut for egne midler, bør dette beløpet føres på konto 2255 Gjeld til eier, og dette kan du ta ut skattefritt.

Det er korrekt men er du gift vil restfradraget automatisk føres over på ektefellen. Er du derimot singel eller samboer vil resten av fradraget bli et fremførbart underskudd som kan føres til fradrag neste år. Man må selv føre opp fradraget.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Stian Malkenes
CONTRIBUTOR ***

av Stian Malkenes

Hei igjen Jørn!
Er vell jeg som har tenkt litt feil her tror jeg, i og med at jeg har ett enk, så blir det vell ikke helt slik.

Underskuddet som jeg da har hatt i 2017, trekkes vell ifra lønnsinntekten min ifra min andre arbeidsgiver, også starter jeg vell med blanke ark i 2018 ?

jeg kan vell ikke da føre penger tilbake skattefritt i 2018, uten at det da blir regnet som overskudd..?

Mvh Stian

Godkjent løsning
Stian Malkenes
CONTRIBUTOR ***

av Stian Malkenes

Fikk beskjed tidligere iår at 2055 var kontoen og bruke, men har det noen praktisk betydning ? får heller gå over til 2060 i 2018 ?.

Det ang fremførbart underskudd / overført restfradrag er vell bare aktuelt hvis ikke inntekten min er stor nok til å dekke underskuddet  for 2017 ?

Igjen, tusen takk for kjapp service her !

Stian