Mine områder
Hjelp
H-G
CONTRIBUTOR *

tilbakegående avgiftsoppgjør

av H-G

Hei

Vi har fått igjen mva på anskaffelser som ble kjøpt før mva registreringen. Innbetalingen fra skatteetaten bokførte jeg jeg slik

D- Bank

K- 2740 Oppgjør mva 

Fakturaene på anskaffelsene før selskapet ble registrert er bokført uten fradrag for mva. Hvordan korrigerer jeg dette slik at oppgjørskontoen mva blir riktig? hvordan påvirker det neste mva melding? 

Anskaffelsene er eiendeler som er aktivert i balansen og avskrives månedlig. Anskaffelseskost i balansen er bokført som kjøpspris inkl. mva og avskrivningene er beregnet etter denne verdien. Dette må vel også endres, hvordan gjør man det? og skal avskrivningene som er gjennomført reverseres? 

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må gå inn på bilagene som er ført uten MVA fradrag, trykke Handling og Opprett korrigerings bilag

Marker konto for kostnaden

Legg den opp på Nytt med riktig mva kode.

Så må du lage en ny mva melding for tidligere periode.

Support kan svare deg mer på hvordan dette gjøres i systemet.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

H-G
CONTRIBUTOR *

av H-G

Takk for svar 

Etter å ha korrigert bilagene står det en kredittverdi på konto 2740 og debet verdi 2710 tilsvarende mva beløpet for eiendelene vi har fått fradrag for i perioden de ble anskaffet. Hva gjør man med denne differansen? ser ut som det ikke er mulig å lage ny mva melding for tidligere perioder i visma eaccounting skal man opprette et manuelt bilag?  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg ville laget MVA Melding for tidligere perioder, uten så sende den til Altinn.

Da bokføres MVA oppgjøret automatisk.

Så summerer du disse oppgavene, og endrer beløpene på siste MVA melding du skal sende inn.

Slik at du får total tallene i siste MVA melding.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen