Mine områder
Hjelp
tonjemas
CONTRIBUTOR *

tilbakegående mva

av tonjemas

kjøpte inn utstyr til bedrift , mva 30 000,- i febr 2019, førte konto 2741 D, 2400 K

01.07 manuelt bilag for å få igjen mva (Bedrift mva registrert fra mai 2019) 2741 K ,2740 D

16.09 Tilbakebetaling mva etter mva oppgave 1920 D,2740 K

fylte ut mva oppgave i Visma m dato 31.10 da føres automatisk 2741 D og 2710 K med 30 000,- feil

Hvilken dato må jeg benytte på korrigeringsbilag, og hva må korrigeres så det ikke påvirker neste termin

( Har rettet mva oppgave i Altinn, men feilen ligger jo 

fortsatt i regnskapet med feil saldo på 2740 og 2741)  Ser nå i ettertid att når det var søkt om tilbakegående mva så skulle det vært opprettet egen mva oppgave for dette i visma som ikke skulle sendes inn (leste en tidligere tråd inne her) 

Kan ikke rote det til mer selv nå 😞 

12 SVAR 12
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å kunne gi deg korrekt svar må jeg se hvordan du har ført dette.

Er dette varer du har kjøpt fra utlandet ?

Hvis det er varer du har kjøpt fra utlandet skal du ikke bokføre på konto 2741.

Men legge inn import mva, grunnlaget for berging av import mva på konto 2761 til kredit. Da får du automatisk import mva.

Korrigeringen skal gjøres med dato som feilen er oppstått.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

Har beskrevet hvilke kontoer jeg førte det mot, litt rotet satt opp kanskje. Dette var jo før firma ble mva registrert og det kom egen faktura på mva og utleggsprovisjon utstedt fra postnord , etter registrering fører jeg som du sier på 2761. Så føringen her gjelder kun faktura mva. litt bedre forklart da ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden du ikke var MVA registrert, skulle du ikke bruke konto 2761 det skal kun gjøres når du er MVA registrert og får en tolldeklarasjon i Altinn.

Da må du reversere de bilagene, og bokføre faktura på MVA og toll slik.

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 2710 Inngående mva, høy sats

Debet 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

legger ved føring, brukte på føring ved mottak faktura fra postnord D 2741 K 2400- den er korrekt?

Du skriver jeg skal bruke 2710 < dette er fra utlandet? gjelder bilag A148

førte så D2740, K 2741 for å få søke på tilbakebetaling mva fra før mva registrerins dato A365

16.09 fikk tilbakebetalt mva D1920, K2740 bilag A  364

Hvordan skulle jeg ført dette uten bilag A365

3110  mva oppgave A469 angre denne, kjøre ny mva oppgave å ikke sende inn ? Er korrekt betalt og innrapportert altinn 

Vil disse rettingen påvirke neste mva termin hvis jeg ikke kjører ny mva oppgave?

Takk for hjelpa 🙂 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du får faktura på mva, så betales denne til transportør, og du fører beløpet til fradrag på konto 2710.

Får du en Tolldeklarasjon så føres det på 2761 til kredit, som et manuelt bilag, og mva blir automatisk beregnet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

se forrige spm ang mva oppgave, så du vedleggene? mangler svar, kommentarer på det 🙂 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bilag A148 er feil ført.

Annuler dette bilaget og før slik jeg har beskrevet.

Så angrer du MVA meldingen og sender inn på nytt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

Ser korrekt ut da, men får feilmelding ved oppretting av ny mva ,kontakt support hvis du ikke kommer videre, feilen er logget

Kan det være en feil m dato, periode el lignende ved oppretting av ny mva når det allerede er sendt inn og den mva oppgava er korrigert? Support stengt i dag 

Nærmer seg løsning nå da 😀

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

felles feil i systemet

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da må du kontakte support, de svarer på tekniske spørsmål. 

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Support har ikke stengt, telefon åpner kl. 09.00. men chat åpner kl. 08.00

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

tonjemas
CONTRIBUTOR *

av tonjemas

Hei igjen , dette ble feil.Etter da å ha kjørt ny mva oppgave så vil det bli feil

saldo 2740, må ha en motkonto til engangsbruk for å få ført innbetalingen på bank

A364 som nå er ført D1920 og K2740. Skrev det tidligere her i tråden,

så har du ett annet forslag? blitt en del korrigeringsbilag etterhvert.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager det er umulig å si hva som er blitt bokført galt uten å se ditt regnskap. Du har også korrigert noen bilag. Så for å gi deg et riktig svar må man inn på alle disse bilagene og se hva som er bokført feil.

Du kan enten booke en konsulent fra Visma, (dette koster kr. 700,- pr halv time Mail: consult@visma.com) eller kontakte en regnskapsfører.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen