Mina produkter
Hjälp
Micke Locksen
CONTRIBUTOR *

Att markera inköpskälla för fler artiklar på försäljningsorder

av Micke Locksen (Uppdaterad ‎03-11-2021 14:34 av Micke Locksen )
Status: Förslagslådan

När man lägger upp ett flertal olika artiklar i en försäljningsorder behöver man idag bocka i rutan markera för inköpsorder en gång för varje artikel. Dessutom måste man, ifall man inte vill ha direktleverans till kund (vilket vi i vårt företag i stort sett aldrig vill), även ändra fältet källa från "direktleverans" till "inköpt till order". Har man t ex 42 olika artiklar i försäljningsordern, inget ovanligt i vår bransch, tar det oerhört mycket tid för att utföra hanteringen på varje order. 

Något som kunde underlätta det betydligt är att dels ha en funktion för "markera alla" på i-bockningen, samt att det skulle finnas en funktion för att själv välja "inköpt till order" som defaultläge till källa istället för "direktleverans".

 

//Micke

6 Kommentarer
Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

Hos oss är "Inköpt till order" förvalt, vi hade gärna haft "Direktleverans" förvalt. Är detta en inställning någonstans kanske?

Micke Locksen
CONTRIBUTOR *
av Micke Locksen

Hej Kristofer,

 

Det där var väldigt intressant att få veta. Då finns alltså den möjligheten. Jag har tidigare tagit upp detta med supporten som inte kunde lösa det trots att de enligt dem kontaktade Visma och där skulle fått beskedet att det alltid är direktleverans som är förvalt och inte gick att ändra. Vilket alltså visar sig vara fel.

Jag går vidare med detta, tack för din information.

av Emilia Abrahamsson

Hej! 😊

Det är en inställning som man kan ställa in på artikelklassen under påfyllnadsinställningar alt. direkt på artiklarnas inställningar för påfyllnad. 

 

Ex. På artikeln 1 har jag direktleverans som standard under påfyllnadsinställningen så när jag väljer den artikeln i en SO-order dyker det upp som förvalt att artikeln ska iväg med direktleverans 

 

EmiliaAbrahamsson_0-1636023623452.png

 

EmiliaAbrahamsson_1-1636023804282.png

 

 

Med vänlig hälsning

Emilia Abrahamsson

Amesto Solutions AB

 

 

 

av Emilia Abrahamsson

Vill också tillägga att detta gäller för lagerförda artiklar. Ej lagerförda artiklar har dessvärre inga inställningar för Påfyllnad och därav måste man "bocka" och välja hur den ska köpas in för ordern. Hade önskat en liknande inställning även där för slippa det där extraklicket 😊

 

Med vänlig hälsning

Emilia Abrahamsson

Amesto Solutions AB

Micke Locksen
CONTRIBUTOR *
av Micke Locksen

Tack Emilia för info.

Tyvärr använder vi oss i stort sett bara av ej lagerförda artiklar. Så därför önskar jag verkligen att Visma inför en sådan funktion även för ej lagerförda artiklar. Har man en order med 50 olika artiklar blir det väldigt många både tidsödande och humörsänkande klick... 😴

 

//Micke

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här