Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Bättre varning i behandla kundinbetalningar

av Anonymous
Status: Förslagslådan

I Release 8.48 kom en ny funktion i fönstret "behandla inbetalningar". När man klickar på matcha automatiskt blir det en bock i rutan "matchat", även när matchat belopp är högre eller lägre än fakturabeloppet. Men det visas ingen varning/utropstecken på just de raderna. 

 

  • Till exempel om kunden betalar in 4000kr, som avser en faktura på 5000kr och en kredit på 1000kr. Matchningen blir då 4000kr på fakturan, utan att ta hänsyn till krediten. Se exempel nedan
  • Ett annat exempel är om kunden betalar flera fakturor, och inte alla kan matchas. 

Behandla kundinbetalningar.png

 

 

Vårt önskemål är att det även ska visas ett gult utropstecken på raden när matchat belopp skiljer sig från fakturabeloppet. 

 

Så som det är idag måste användaren i Visma.net kolla igenom alla betalningsrader för att hålla koll på vilka inbetalningar som saknar fullständig matchning. I vissa fall skapas det öppna inbetalningar, i andra fall är betalningen stängt och fakturan har ett felaktigt restbelopp. 

 

Den funktionen skulle alltså underlätta avstämningsarbetet för inbetalningarna. 

18 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Håller med! Vi har kunder med samma problem.

 

Mvh,

Oskar Steen

Direktkonsult AB

Mikael Hagman
CONTRIBUTOR ***
av Mikael Hagman

Det här är absolut nödvändigt. På något sätt måste användaren informeras när del- eller överbetalningar sker.

 

Egentligen borde det inte vara möjligt att behandla matchningen utan att aktivt godkänna avvikelsen.

sofiahjelm
CONTRIBUTOR ***
av sofiahjelm

Håller också med, denna funktion skapar ett merarbete dagligen då man måste kontrollera att inbetalningar är korrekta efter att man är klar. 

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 
Sansa
CONTRIBUTOR **
av Sansa

Håller med. Det som hade hänt hos oss var inbetalning bokfördes i Bank/likvidhantering men fakturan var fortfarande öppen. 

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Håller absolut med. 

TildaSvensson
CONTRIBUTOR *
av TildaSvensson

Håller med! 

Therese Schiller
CONTRIBUTOR ***
av Therese Schiller

Håller med! Det måste åtgärdas då det lätt blir fel . 

Karin HL
CONTRIBUTOR **
av Karin HL

Håller med, man ska inte behöva stämma av om beloppen = fakturan manuellt om det skett en matchning av systemet mot en faktura.

Laura Elomaa
CONTRIBUTOR ***
av Laura Elomaa (Uppdaterad ‎10-03-2022 08:35 av Laura Elomaa )

Vi har stora problem med detta i våra bolag och skulle vilja se att Visma skulle prioritera en lösning och inte bara lägger det på förslagslådan!

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Instämmer fullt!! jag har fel varje månadsavstämning.

JessicaHäggström
CONTRIBUTOR *
av JessicaHäggström

Jag hoppas att Visma löser det här problemet snarast, jag ser att det är fler än jag som är väldigt irriterade! En betalning som inte överensstämmer med fakturabeloppet borde inte gå igenom utan att man får en notis om det!

Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***
av Christin Strömberg

Hur kan det ens inte fungera 2022. Här är det högsta prio på åtgärd. Andra system klarar det galant så kom igen nu Visma förstå problemet och lös det snarast. Idag läggs många timmar i veckan i onödan på detta.

Niclas64
CONTRIBUTOR **
av Niclas64

Instämmer, vi har exakt samma problem.

 

Mvh Cecilia

 

Sara Didriksson
CONTRIBUTOR **
av Sara Didriksson

Kan bara hålla med övriga som kommenterat. Detta borde åtgärdas snarast. 

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Jag har slutat att använda matchning. Jag får fel hela tiden. Det går fortare att betala manuellt.

 

 

Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Borde stå högt på priolistan.  Alla som jobbar med inbetalningar får samma fel. Dock har våran  åf  gjort någon quick fix för at  detta inte skal hända utan jag  får en gul bock men endast på de som  har flera betalningar i samma rad,

 

Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***
av Christin Strömberg

Vi har stora problem med detta och förstår inte varför inte Visma prioriterar detta högre.

Bättre kan ni Visma. Lyssna på kunderna!!!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här