Mina produkter
Hjälp
Daniel Klasson
PARTNER

Hämtar rätt artikel utifrån rätt Zon och Kategori

av Daniel Klasson
Status: Förslagslådan

När en leverantörsfaktura kommer från inkorgen finns det 4 momssatser som inkorgen hanterar. Om man t.ex. får in en leasingfaktura så skall momssats 25% komma från inkorgen, vilket fungerar som det ska. När sedan fakturan kopplas ihop med rätt leverantör i inkorgshanteringen bortser systemet från vilken zon, kategori mm som man ställt in att leverantörens alla fakturor skall kopplas till. Detta medför manuell hantering av leasingfakturor (bil) där 50% av momsen skall lyftas eller fakturor i bostadsrättsföreningar där i vissa fall del av moms skall lyftas. Funktionen finns ju i Financials men fungerar endast om man registrerar en leverantörsfaktura manuellt och det är ju inte poängen med Visma.net. Önskvärt (eller på snudd ett krav) är att inställningen som ligger på leverantören skall styra och inte inkorgens A, B, C eller D när fakturan landar i Financials.

6 Kommentarer
linneamann
CONTRIBUTOR ***
av linneamann

Håller helt med dig, detta önskar även jag! 

linneamann
CONTRIBUTOR ***
av linneamann

Jag har testat att lägga in flera egna artikelnummer, alltså F, G, H osv med de olika momskategorierna, detta görs via "Ej lagerförda artiklar".

Sedan länkar jag det till leverantören som jag vill skall få just den kopplingen.

Så vid nästa fakturaimport borde det bli rätt momssats på samtliga rader på fakturan när den kommit in i Financials. 

Vet ej om det fungerar vid nästa fakturaimport, men hoppas det! 🙂  

 

Daniel Klasson
PARTNER
av Daniel Klasson

Hej

Jag tror att det är så jag testat, men om du får det att fungera är det superbra. Återkoppla gärna hur det går 🙂

 

Mvh Daniel

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Rösta
 
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Idéarkiv

Tack för ditt bidrag.

Tyvärr har din idé, denna gång, inte fått tillräckligt med röster för att gå vidare till utvärdering men läggs i Idéarkivet. Vi rekommenderar dig att pröva ett annat sätt att lösa ert önskemål, kanske som en anpassning med hjälp av en av våra partners om det är aktuellt. Många av våra tjänster är flexibla och kan anpassas åt den enskilda kunden. Även om din idé vid detta tillfälle inte prioriterats, är du välkommen att registrera den på nytt som en ny idé och därmed kommer den att vara med vid nästa omröstningstillfälle.

Återigen, tack för att du bidrar till utvecklingen av visma.net

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här