för att få en personlig vy
för att få en personlig vy
Som användare vill jag kunna hantera ingående och utgående moms på samma verifikation för att minska risken för fel och "manuell" hantering i ett för övrigt automatiserat system.
Bifogar exempel på verifikat som innehåller moms åt båda håll.
Idag behöver de delas upp i flera verifikationer för att hamna rätt i momsredovisningen vilket skapar både merarbete, risk för fel och försvårar avstämning.
Leverantörsfakturan från Veolia innehåller både kostnader för avfallshantering som vi gör vanligt momsavdrag på och intäkt/försäljning för sålt skrot som ska redovisas med omvänd moms för omsättning på rad 41.
Avräkning från KVD innehåller kostnader med vanligt momsavdrag och momsfri intäkt/försäljning som ska redovisas på rad 42.
Avräkningen från Klaravik innehåller Kostnader, intäkter, utgående och ingående moms.
För mig är det en självklarhet att den här typen av verifikat ska kunna hanteras korrekt i sin helhet på en och samma verifikation.
I princip anser jag att det är systemfel/bug att det inte fungerar idag.
Jag vill också skicka med att det är ett pedagogiskt problem att man måste lägga in en rad med ett momskonto utan belopp för att kunna redovisa momsfri omsättning i momsrapporten, detta borde gå att koda på själva intäktsraden.
Med hopp om snabb förbättring.
mvh Zdena Dvorak
Du måste vara en registrerad användare för att lägga till kommentarer här. Vänligen logga in om du redan är registrerad. Vänligen registrera dig om du inte redan gjort det, och logga sedan in.
Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.
Läs mer om prenumeration härCopyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.