Mina produkter
Hjälp
Zdena Dvorak
CONTRIBUTOR ***

Hantera ingående och utgående moms i en och samma verifikation.

av Zdena Dvorak
Status: Förslagslådan

Som användare vill jag kunna hantera ingående och utgående moms på samma verifikation för att minska risken för fel och "manuell" hantering i ett för övrigt automatiserat system.

Bifogar exempel på verifikat som innehåller moms åt båda håll.

Idag behöver de delas upp i flera verifikationer för att hamna rätt i momsredovisningen vilket skapar både merarbete, risk för fel och försvårar avstämning.

Leverantörsfakturan från Veolia innehåller både kostnader för avfallshantering som vi gör vanligt momsavdrag på och intäkt/försäljning för sålt skrot som ska redovisas med omvänd moms för omsättning på rad 41. 

Avräkning från KVD innehåller kostnader med vanligt momsavdrag och momsfri intäkt/försäljning som ska redovisas på rad 42.

Avräkningen från Klaravik innehåller Kostnader, intäkter, utgående och ingående moms.

För mig är det en självklarhet att den här typen av verifikat ska kunna hanteras korrekt i sin helhet på en och samma verifikation.

I princip anser jag att det är systemfel/bug att det inte fungerar idag.

Jag vill också skicka med att det är ett pedagogiskt problem att man måste lägga in en rad med ett momskonto utan belopp för att kunna redovisa  momsfri omsättning i momsrapporten, detta borde gå att koda på själva intäktsraden.

Med hopp om snabb förbättring.

mvh Zdena Dvorak

15 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej,

 

Det låter märkligt att behöva skapa flera verifikationer för att få momshanteringen korrekt på en faktura. Modulen Skattehantering innehåller en förkonfiguration som täcker de allra vanligaste situationerna i Sverige men ibland kan en konsult behöva gå in och lägga till och justera i konfigurationen för att unika kombinationer av kategori och zon ska ge korrekt momskod och hamna rätt på momsrapporten. Ett exempel där både ingående och utgående moms redovisas på samma verifikation redan idag är ju vid EU-inköp.

 

Så förmodligen behöver en konsult med vana av modulen Skattehantering se på konfigurationen. Liknande fall har lösts många gånger tidigare. Förslaget är att kontakta din partner i första hand. Hoppas att det löser sig!

Zdena Dvorak
CONTRIBUTOR ***
av Zdena Dvorak

Hej Johan!

Tro mig, jag har talat med vår partner om detta och hon har rapporterat det i Vismas organisation

Fick inte till att klistra in svaret här eller bifoga en fil till i ärendet men om du mejlar mig så kan jag skicka det.

Står i klartext att det inte går just nu utan är en fråga om förbättring och ska tas upp i idéer, och det är det jag försöker med.

Du får gärna sätta någon i kontakt med vår konsult som förklarar hur det ska gå till om du har lösningen, ingen kommer bli gladare än vi.

mvh Zdena

 
 
 
 
 

 

Lars Hellgren
PARTNER
av Lars Hellgren

Hej Zdena.

Jag lade in som ny idé till Visma i maj i år, att kunna hantera ingående och utgående moms på en vanlig verifikation. Vi får hoppas att de lyssnar på oss och utvecklar detta.

Vad gäller tex leverantörsfakturor så kan man där redovisa både ingående och utgående moms (samt omsättning) på samma faktura, och detta kommer upp på rätt ställe i momsdeklarationen. Jag har satt upp ett par sådana fall till våra kunder.

 

MVH

Lars Hellgren Exsitec

 

Zdena Dvorak
CONTRIBUTOR ***
av Zdena Dvorak

Hej

Kan du visa ett exempel på hur det ska se ut?

mvh Zdena

Lars Hellgren
PARTNER
av Lars Hellgren

 

 

Hej Zdena.

Sitter lite trångt just nu, men det du behöver göra är att sätta upp en ny kategori kopplad till en ny momskod. Momskoden kopplas sedan till en ny momsgrupp vars rapportrad styr beloppen in på rätt ställe i momsrapporten.

 

Med vänlig hälsning

Lars Hellgren Exsitec

 

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Rösta
 
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 
Isabelle Tillborg
CHAMPION *
av Isabelle Tillborg

@Lars Hellgren 

  Hej 

Du skriver ovan att du har górdnat så man kan bokföra både utgående och ingående moms i samma verifikation? 

 

Detta hade vi behövt få svar på hur vi får rätt på det i vårt system?  Detta har vi fått till oss att detta inte fungerar så vi får bokföra 2 olika verifikationer om det är något som innehåller både intäkter och kostnader ingående moms och utgående moms.

 

 Hade ju varit toppen om detta finns en lösning på detta. 

 

 

Lars Hellgren
PARTNER
av Lars Hellgren

Hej Isabelle

 

Jag föreslår att du i första hand tar kontakt med din Vismapartner så kan de sätta upp detta.

 

 

MVH

Lars

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

Till och med lilla Visma eEkonomi hanterar detta med utgående och ingående moms på samma verifikation galant utan att det blir fel. Det måste vara helt galet att ta fram ett program, där man måste ta in externa programmerare på timräkning för att greja med en sån simpel sak som denna. Det är ett direkt systemfel att inte funktionen finns by default. Man lurar folk på pengar!

Mvh Lena

Isabelle Tillborg
CHAMPION *
av Isabelle Tillborg

Ja jag håller med dig @Naousingkatt  men det är ju samma med dom manuella verifikationerna man skapar i redovisningsmodulen, när man bokar på ett momskonto så faller detta in automatiskt med till momsrapporten. 

 

Detta är för mi helt obegripligt -  men jag är extremt nyfiken på vad det finns för anledning till att man ska kunna boka på momskonton som inte ska faller ut i momsrapporten? 

 

Okej om detta nu inte skulle kunna gå så bör man ju ändå kunna skapa konteringsregler som styr att när man väljer  t ex momskonto 2641 så ska det automatisk falla ut en momskod så att detta aldrig missas. 

 

 

 

 

Lotta2
CONTRIBUTOR *
av Lotta2

Hej, 

Är ny användare i Visma NET och har stora problem med den ingående momsen då den alltid måste läggas med en momskod och räkans fram automatiskt. Är första systemet som jag jobbar i som inte bara tar rakt av vad som konteras på levfakturan och 2640. Vi tolkat fakturor från Centsoft och jag måste dubbelkolla alla fakturor då det ibland är tex en ränta eller annat som inte är avdragsgill moms eller olika momssatser och måste då manuellt gå in och dela upp på olika rader. Är nyfiken på att höra hur ni andra jobbar med den ingående momsen, tänker om man kan göra denna manuell på nått sätt då den inte alltid är 25,12 eller 6% av den totala kostanden.

SvP
CONTRIBUTOR ***
av SvP

Hej, även jag har blivit varse om denna brist i systemet och skulle verkligen önska att det gick att lösa på ett eller anat sätt. Mig veterligen ska det inte finnas några redovisningsmässiga hinder som gör att man inte kan boka ingående och utgående moms i samma verifikation. 

Isabelle Tillborg
CHAMPION *
av Isabelle Tillborg

Ja detta är över mitt förstånd att man inte kan boka både ingående och utgående moms. Men den allra största bristen i Visma.net som jag fortfarande inte kan se någon som helst mening eller funktion med är att man måste ange momskod när man bokar på ett momskonto. 

 

 

Lars Hellgren
PARTNER
av Lars Hellgren

Hej

Till viss del kan man göra några av dessa transaktioner över "bank o likvidhantering", och då slipper man momskoden. Vi får hoppas att Visma utvecklar både ing och utg moms i samma verifikation samt att slippa ange momskod i verifikationsfönstret.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här