Mina produkter
Hjälp
jonasarvidsson
CONTRIBUTOR ***

Kan ej överleverera en utleverans utan att ändra på varje orderrad!

av jonasarvidsson
Status: Implementerad

Vi jobbar med metervaror där det inte alltid är ett exakt antal m på varje rulle. Vi bokar alltid 25 meter på på ordern men om det är 26 meter på rullen när vi ska leverera den så går det inte om man inte vid ordertillfället ändrat max utleverans på varje orderrad. Har det då blivit missat att ändra så fastnar man på utleveransen som man får ta bort och sedan gå tillbaka och ändra på ordern. Rätt så tungjobbat med något som borde vara väldigt enkelt. Varför fungerar det inte som en inköpsorder där man kan överleverera utan problem. Kan Visma ändra så att det fungerar på samma sätt med utleveranser? Eller att man t ex i ordertyp kan lägga förvalt hur mycket man får överleverera? Om inte, så i alla fall att man kan lägga in det förvalt när man börjar boka en order men utan att behöva lägga in det på varje rad.

8 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Det här hade vi verkligen behövt

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Går inte att gilla denna idé så jag skriver här att även vi önskar detta. Vi har ofta, nästan dagligen under- eller över leveranser.

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Rösta
 
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Implementerad
Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Det står att denna ide är implementerad. Det betyder väl att man nu skall kunna över och underleverera?? När börjar det isåfall att gälla? Det går inte att överleverera hos mig iallfall....

Isac Falkenberg
PARTNER
av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎20-05-2020 09:10 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

 

Går ni in på länken Leverera mer än på ordern så förklarar Christian detta. 

Men om ni går in på era artiklar, kan ni sätta dessa inställningar på hur mycket man kan överleverera respektive underleverera. 

Men här har vi en order där inställningen inte är påslagen. Här har vi 100 artiklar på ordern och maxutleverans är satt till 100%. Dvs att utleveransen kan inte överstiga antalet vi har på ordern. 

 

visma 1.png

 

Försöker vi utleverera låt oss säga 200st får vi detta felmeddelande 

 

Visma 2.png

 

Går vi in på artikel eller artikelklassen, så kan vi ändra denna inställningen. I detta exemplet har vi satt 200%, vilket betyder att vi kan göra 200% max utlevereras. Om man vill kan man också ändra det på enskilda ordern. Men för enklast hantering är det nog att uppdatera sina artikel/artikeklasser med den max/min utlevereras man vill ha. 

 

Visma 3.png

 

Går vi nu tillbaka till ordern. Ser vi att vi har antal 100st men max utlevereras på 200%. Det betyder att jag kan utleverera max 200st. 

 

 

Visma 4.png

 

Nu ser vi att vi har levererat 200st på en order på 100st. 

 

 

Visma 5.png

Behöver du hjälp med detta föreslår jag att du kontaktar din partner. Så kan de hjälpa dig att sätta upp detta. 

 

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

skulle vara önskvärt om det även gick att göra på "Ej lagerförda artiklar"

Delicious
CONTRIBUTOR ***
av Delicious

Jag önskar fortfarande att denna förändring görs även på "Ej lagerförda artiklar" !

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här