Mina produkter
Hjälp
Philip Essfors
PARTNER

Möjlighet att reverserar avskrivningar i anläggningsregistret

av Philip Essfors
Status: Prioriteras inte

Om en anläggning felaktigt blir avskriven borde det finnas möjligheten att reversera avskrivningarna utan att behöva göra detta som ett manuellt verifikat vilket då inte får genomslag i anläggningsmodulen. 

7 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Man kan ju använda vyn Transaktioner anläggningar (FA301000) för att rätta felaktiga avskrivningar men helt rätt att det skulle kunna göras mindre manuellt om man t ex gjort fel med 200 st anläggningstillgångar på en och samma gång.

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Rösta
 
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Idéarkiv

Tack för ditt bidrag. Just nu passar inte idén produktens utveckling. Idéer som inte föreslås för R&D, sparas undan i idéarkivet, som kan ligga till grund för framtida förbättringar. Även om din idé vid detta tillfälle inte prioriterats, är du välkommen att registrera den på nytt som en ny idé som då kommer att vara med i nästa omröstningstillfälle. Återigen, tack för att du bidrar till utvecklingen av visma.net  

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Prioriteras inte
 
Erik Stensson
PARTNER
av Erik Stensson

Antar att detta fortfarande inte är möjligt? någon skrev längst upp att man kan göra det manuellt i fönstret transaktioner anläggningar, men kan inte hitta att det är möjligt där heller

Philip Essfors
PARTNER
av Philip Essfors

Hej @Erik Stensson , 

 

Det går att justera ner avskrivningar i fönstret Transaktioner anläggningar. Välj anläggningen du vill justera avskrivningen för. Sen väljer du transaktionstyp "Avskrivning+" och i transaktionsbeloppet skriver du in ett negativt värde. På så sätt minskar du det avskrivna beloppet på anläggningen. 

 

PhilipEssfors_0-1693302665618.png

 

Man reverserar alltså inte på så sätt man är van vid i andra delar av system. Så jag anser fortfarande att det finns förbättringspotential i att utveckla en funktion specifikt för detta som dessutom på ett smidigt sätt skulle kunna hantera om man gjort fel med många anläggningar. Även om det genom ovan går att lösa utan att behöva boka ett manuellt verifikat. 

Erik Stensson
PARTNER
av Erik Stensson

Hej Philip, tack för svar! vet inte vad jag tolkar fel, men jag verkar inte kunna ändra posten? avskrivningen är ju bokförd, transaktionstypen är redan "avskrivning+" och jag kan inte ändra beloppet, allt är gråmarkerat

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här