Mina produkter
Hjälp

Räntefakturor: förseningsavgift i rätt valuta

av Ronja Germundsson
Status: Nytt förbättringsförslag

Som partner har jag och mina kollegor noterat att många kunder efterfrågar möjligheten att skicka räntefakturor där förseningsavgiften beräknas i samma valuta som valutan på den ursprungliga kundfakturan.

I fönstret Räntehantering (AR204500) vore det önskvärt att inställningen Basvaluta kan styra detta. Önskad lösning:

• Om kryssrutan Basvaluta inte är markerad, ska förseningsavgiften debiteras i det förfallna dokumentets valuta.

Nuvarande problem:
Trots att Basvaluta inte är markerad, blir avgiftsbeloppet detsamma för alla kunder – oavsett om de faktureras i SEK eller EUR. Exempelvis:

• Om förseningsavgiften är inställd på 100 i fältet Avgiftsbelopp, blir avgiften 100 SEK för en kund som faktureras i SEK – men även 100 EUR för en kund som faktureras i EUR. 

Befintlig workaround & dess begränsningar:
En lösning som fungerar i vissa fall är att ha olika ränteberäkningar och olika kontoutdragsintervall för kunder som faktureras i basvaluta respektive utländskvaluta. Denna lösning är dock inte hållbar i de fall där det finns kunder i systemet som faktureras i olika valutor, t.ex. att samma kund ibland faktureras i EUR och ibland i SEK.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här