Mina produkter
Hjälp
emeohl
CHAMPION **

Reversering av verifikat - byt beskrivningen till "Vändning/reversering av bunt/verifikat XXX"

av emeohl
Status: Förslagslådan

Hej!
När man använder funktionen "reversera bunt" på huvudboksverifikat, borde beskrivningen döpas om till typ "Vändning/reversering av bunt/verifikat XXX" så man kan följa upp vändningen i huvudboken utan att behöva gå in på verifikatet och se orginalverifikationen. 

Tex om man bokför en semesterlöneskuld på mars:
Beskrivning: Semesterlöneskuld mars

Reverseringen månaden efter/april:
Beskrivning: Semesterlöneskuld mars

Man vill ju gärna kunna följa bokföringen inte bara att se att den är i kredit utan att beskrivningen även hänger med i vad det är.

6 Kommentarer
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 
av Odd-Wiking Rahlff
Status changed to: Status: Nytt förbättringsförslag
Ville det fungere om det klart fremgikk forskjell mellom original og reversering om det ble fremvist f.eks. slik:

Beskrivning: "Semesterlöneskuld mars" (med dokumentID 123456)
 
og ved reversering vise:
 
Beskrivning: "Semesterlöneskuld mars (reversert, org. dokument 123456)"
 
Eller vil et annet format være mer hensiktsmessig?
emeohl
CHAMPION **
av emeohl

Hej!
Jag tycker personligen inte att det i varje beskrivning man gör i huvudboken behöver vara med vilket dokument ID den har. 
Har jag döpt min verifikation till: "Semesterlöneskuld mars" så tycker jag den bara sa heta så. Dokument ID ser man ju i huvudboken när man söker ändå.

Dock tycker jag att bokföringen av reverseringen ska ha en annorlunda beskrivning för att särskilja de orginalverifikationen beskriver. Din beskrivning fungerar bra (Semesterlöneskuld mars (reverserad org dokument 123456). Namnet är dock lite långt vilket blir problematiskt i huvudboken där textlägden försvinner om det är för långt. Vore ju bra om man kunde förkorta till tex "reverserad löpnr/vernr 123456" Alternativt att det endast står: "Semesterlöneskuld mars reverserad". För om man tycker upp den bunten ser man vilket orginalverifikationen var.

@Odd-Wiking Rahlff 

av Odd-Wiking Rahlff

Forstår. Jo enklere, jo bedre, så da:

Beskrivning: "Semesterlöneskuld mars"
 
og ved reversering vise:
 
Beskrivning: "Semesterlöneskuld mars - reversert"
emeohl
CHAMPION **
av emeohl

Ja precis!
Alternativt:
"Semesterlöneskuld mars - reverserad vernr 123456"
Beroende på vad som är görbart i systemet samt om fler användare har åsikter.

@Odd-Wiking Rahlff 

av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här