Mina produkter
Hjälp
Lars Ståhl
CONTRIBUTOR ***

Sätt tillbaka sökrutan uppe till höger

av Lars Ståhl
Status: Nytt förbättringsförslag

Som en vanlig daglig användare vill jag ha tillbaka sökfunktionen uppe till höger i flertalet flikar för att den var extremt mycket mer användarvänlig än det nya med en sökruta per kolumn (som dessutom redan fanns).

 

Roll: samtliga som vill ha överblick i olika flikar

Funktionen: Förenkla för användaren att söka efter rätt information

Fördelen: Snabbare (för användaren) sökning, inget begränsande då man inte behöver leta upp rätt kolumn. Sen ser det också inte ut som något plockat från början av 90-talet.

 

Föreslår att gamla sökrutan sätts tillbaka. Vill Visma vinna tid eller spara belastning så är det bättre att användaren själv får göra en inställning i vilka kolumner man vill söka generellt. Till de som inte används dagligen kan man sedan sätta filter via tryck på kolumnrubriken (dvs den funktion som redan fanns men som ni nu lyft ut direkt i vyn).

21 Kommentarer
Astrid591
CONTRIBUTOR *
av Astrid591

Tack för ett bra inlägg.

Jag håller med och hoppas ni går tillbaka till en sökruta uppe till höger snarast

Hälsn. Astrid Ruud

Lena-GL
CONTRIBUTOR *
av Lena-GL

Håller fullständigt med Lars Ståhl!

Ulliz
CONTRIBUTOR *
av Ulliz

Instämmer fullständigt med Lars Ståhl! 

 

Joakim Lindgren
CONTRIBUTOR *
av Joakim Lindgren

Håller med!

Anna-Lena2
CONTRIBUTOR *
av Anna-Lena2

Håller med!

sofiahjelm
CONTRIBUTOR ***
av sofiahjelm

Borttagandet av sökrutan har ökat antalet klick markant, jag vill okcå ha sökrutan tillbaka!

Jonas Engstrand
CONTRIBUTOR **
av Jonas Engstrand

Håller helt med, vänligen ta tillbaka sökrutan omgående. Detta är en redig försämring av användarvänligheten i Visma, i synnerhet för vår kundtjänstavdelning. Exempelvis när kunder ringer in som har dålig koll på referenser eller kund- & ordernummer, då behöver kundtjänst gå in och söka i varje kolumn med den lilla information de har fått för att få träff. Tidigare kunde man söka i den generella rutan och få träff direkt. Vilket mynnar ut i längre telefontider samt minskad produktivitet och effektivitet. Nu behöver man alltså veta exakt vad man ska söka efter, vilket inte alltid är fallet.

 

Försämringen gäller dock för samtliga roller som arbetar i Visma.net dagligen. 

LWA
CONTRIBUTOR *
av LWA

Håller med!! Väldigt frustrerade och fler knapptryck med nya layouten för sökfunktion. Inte bra!

RichardM
CONTRIBUTOR *
av RichardM

Jag skulle gärna se att gamla sökrutan kommer tillbaka men att de nya är kvar också ifall man vill förfina sin sökning

 

niklasr
CONTRIBUTOR *
av niklasr

Vore trevlig att höra resonemanget från Vismas sida gällande varför detta ändrades överhuvudtaget? Prestandafråga?

Kanske göra en poll och höra kundernas önskemål och åsikter i förväg nästa gång?

 

Instämmer med samtliga ovanstående och proponerar starkt för att återgå till tidigare lösning med ett fält som söker i alla fält i vyn.

Extremt användbar funktionalitet som har slopats, och till vilken fördel?

Kickilu67
CONTRIBUTOR *
av Kickilu67

Jag kan bara instämma. Det gamla sättet att söka på var mycket tydligare. Gillar inte alls detta. Mycket otydligt att kunna se ifall en faktura är t ex krediterad. Lätt att den blir krediterad flera gånger.

Astrid591
CONTRIBUTOR *
av Astrid591

Men vad har hänt nu då?
Idag helt plötsligt står det Sök i samtliga sökrutor, precis som om det skulle vara en bra uppgradering!

Nej, ta bort eländet och lägg tillbaka sökrutan uppe till höger snarast tack.

 

Hälsn. Astrid

Karin Angerstig
CONTRIBUTOR ***
av Karin Angerstig

Håller med.

 

Kan vi få en förklaring till det som händer?? Varför "sök" i alla fält när vi alla (tror iallafall att det är flertalet) vill få tillbaka det enda "rätta" sökfältet.

 

/Karin

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

Ett allmänt "sök" söker i alla fält. Så snart man begränsar en sökning till en viss kategori, går det snabbare att få en träff. Om jag söker efter en viss nummerserie i det allmänna sökfältet som det var tidigare, får jag fler träffar. Ögat måste då leta upp den rätta träffen. Om jag däremot vet, att det jag söker efter tillhör en viss kolumn, går sökningen betydligt snabbare och jag slipper fler träffar. Jag blev glad, när jag såg att de bytt ut den allmänna sökningen mot det nya sättet. Mycket enklare.

Ulliz
CONTRIBUTOR *
av Ulliz

@Nousingkatt

Jag tror att jag kan svara för alla som har skrivit i den här tråden om att ta tillbaka den allmänna sökrutan, att det är precis vad vi saknar nu när den är borta. Ett allmänt sök, som vi hade och vi vill ha fler träffar. Eftersom man i många fall kanske inte vet exakt vart informationen finns och att den söker i alla kolumner. 

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

Hejsan Ullis.

Jag vill bara säga vad jag tycker, precis som att ni andra har sagt vad ni tycker.

Vi alla har rätt till egen åsikt, hoppas jag.

Astrid591
CONTRIBUTOR *
av Astrid591

Ulliz har så rätt

Det går mycket snabbare att söka i bara en sökruta uppe till höger, istället för som nu behöva hoppa mellan de olika kolumnerna, tar lång tid och är bara enerverande. 

Jag förstår inte vem som kom med detta som en förbättringsåtgärd med en sökruta för varje kolumn?

Så himla ogenomtänkt eftersom det funkar så dåligt i praktiken, så snälla, ändra tillbaka snarast

Ulliz
CONTRIBUTOR *
av Ulliz

@Naousingkatt 

Absolut, alla får ha en åsikt, men det kanske hade varit mer lämpligt att du hade skrivit i någon annan tråd. Den här tråden heter "Sätt tillbaka sökrutan uppe till höger". Det går liksom emot allt som du skriver. I all välmening.

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***
av Naousingkatt

... och jag tyckte att Visma bör veta att inte alla delar er åsikt.

Karin HL
CONTRIBUTOR **
av Karin HL

Önskar också en mer generell sökmöjlighet, där man bara behöver börja knappa in så kommer förslag upp. Att slippa trycka enter för att sökningen ska gå igenom..

Christin Strömberg
CONTRIBUTOR ***
av Christin Strömberg

Instämmer helt!!!

Visma borde förstå att bästa är väl att inte ta bort något som fungerat utan bara utveckla och lägga till förbättringar för de som vill ha dessa.

 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här