Mina produkter
Hjälp
maxamaxa2
CHAMPION *

Sätta villkor för specifik tabell i generell förfrågan

av maxamaxa2
Status: Nytt förbättringsförslag

Föreslår en funktion att kunna sätta unika villkor som endast styr en specifik tabell i en generell förfrågan.

 

Skulle nog kräva en extra flik i generella förfrågan kallad "Tabellvillkor" men i övrigt kan det tyckas som en ganska basal funktion. Vill helt enkelt kunna sätta villkor för vad respektive tabell skall filtreras på.

 

Exempel på applikationer:

1. Detta skulle möjliggöra att man kan ha fyra kolumner som visar försäljning de senaste fyra kvartalen för bra överskådlighet och inköpsplanering. 

 

2. Det skulle ge möjlighet att se hur många av produkten som ligger reserverade i en speciell ordertyp och orderstatus (tex utlån).

3. Det skulle möjliggöra att visa artikelns aktuella inpris från leverantörspriser.

 

4. Det skulle möjliggöra visning av aktuellt lagersaldo per lagerställe i olika kolumner.

4 Kommentarer
Starless Aeon
CONTRIBUTOR ***
av Starless Aeon (Uppdaterad ‎23-05-2024 17:20 av Starless Aeon )

@maxamaxa2 Detta kan man redan uppnå i generella förfrågningar genom att använda formler i de enskilda tabellerna. Ditt förslag nr 4 har jag t.ex. byggt så här:

StarlessAeon_0-1716476833273.png

Här ser man lagersaldo för alla våra olika lager i enskilda kolumner. Detta görs här genom:
=iif([INSite.SiteCD]='1', [INSiteStatus.QtyOnHand], NULL)

StarlessAeon_1-1716477011912.png

Det går att göra motsvarande lösning med dina andra tre punkter.


Edit: För ovanstående lösning med lagersaldon krävs även att man grupperar enligt nedan:

StarlessAeon_0-1716477648893.png

 



maxamaxa2
CHAMPION *
av maxamaxa2

@Starless Aeon Tack för ditt svar!

Dock borde jag inte ha tagit med punkt 4, ber om ursäkt. Filteringar likt detta är inga problem, det som blir problem är när filtreringen skall göras på andra parametrar än vad som finns på raden.

 

punkt 1 är inte möjligt eftersom att det inte går att lägga in "senaste 3 månaderna" som en if-sats med sammanräkning av artikelns försäljningsstatistik.

 

punkt 2 går inte i exempelvis en översikt av orderrader som finns tillgängliga då ordertypen refererar till den aktuella raden och inte artikeln i stort, exempelvis här där jag kommer åt i order men kan inte skapa en kolumn med endast antal i utlån:

maxamaxa2_1-1716478792479.png

 

Punkt 3 är jag osäker på, möjligt att det går att komma åt faktiskt.

Starless Aeon
CONTRIBUTOR ***
av Starless Aeon

@maxamaxa2Förslaget är kanon oavsett, då det gör detta mycket enklare. Men att visa de senaste 3 månaderna går absolut. 🙂 Du kan t.ex. göra så här:

=iif([ARTran.TranDate]>(DateAdd(Today(), 'd', -4*Day(Today()))), [ARTran.NetSalesAmount],0)

Då visas all nettoförsäljning med transaktionsdatum som faller under de senaste 3 månaderna. Gruppera sedan på artikelnummer och aggregera den aktuella raden på summa.

StarlessAeon_0-1716531301411.png

 

maxamaxa2
CHAMPION *
av maxamaxa2 (Uppdaterad ‎11-06-2024 10:08 av maxamaxa2 )

@Starless Aeon 

 

Tack igen, gjorde något liknande tillslut, visma.net verkar tycka om vissa funktioner bättre än andra så landade i följande vilket verkar genereras fortast och med störst säkerhet:
=SUM(IIF([SOOrder.OrderDate] < (Now() -90) AND [SOOrder.OrderDate] >= (Now() -180) , [SOLine.OrderQty], NULL))

maxamaxa2_0-1718093290516.png

 


Detta ger mig beställt antal under speciella perioder vilket ger en bra överblick vid inköpsplanering där antal är mer viktligt än omsättningen i kr.

Men problemet landar i att man då som du säger dels måste gruppera på artikelnr vilket gör att tabeller som visar underliggande strukturer inte fungerar. Strukturer är iof en funktion som visma tenderar att ignorera i sina fönster och funktioner men för oss är de viktiga och vi kämpar hårt för att få dem att fungera genom hela flödet.

 

Avsaknaden av individuella urval gör också att man bara kan ha ett "urval" på hela tabellen, jag skulle tex vilja ha antal sålt på specifika ordertyper, antal sålt som del i struktur, antal använt i demontering/montering osv.

 

Skulle nog underlätta processandet av tabeller en hel del också då de kan bli ganska tunga ibland med många grupperade källor.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här