Mina produkter
Hjälp
Pernilla2
CONTRIBUTOR ***

Stäng leverantörsfaktura när färdigkonterad och skickad till Approval

av Pernilla2
Status: Nytt förbättringsförslag

När jag har konterat klart och skickat en leverantörsfaktura till Approval skulle det underlätta om fakturan stängdes och man kom tillbaka till listan Leverantörsfakturor för att där välja en ny faktura att kontera.

 

Nu är fakturan fortsatt öppen och jag måste trycka på lilla backtangenten för att komma tillbaka till listan över fakturor, det blir väldigt många onödiga klick när det är många fakturor som ska behandlas.

 

Det skulle underlätta om det fanns en funktion man kunde välja att antingen öppna nästa faktura automatiskt (som i Approval när man har flera fakturor att godkänna) eller att fakturan stängs och man kommer tillbaka till listan Leverantörsfakturor.

 

4 Kommentarer
Katrin Engvers
CHAMPION **
av Katrin Engvers

Fakturorna stängs först när de är betalda. Om du vill ha det på detta vis måste de hitta en annan lösning när det gäller begreppen.  Öppen , parkerad, stängd osv.  

 

Tycker att begreppen öppen och stängd borde ändras till

under attest, frisläppt, betald. (betald = stängd faktura)

 

Sedan att när man tryckt på skicka till aparroval så borde nästa faktura dyka upp direkt det kan jag verkligen hålla med om. Ett annat (sämre ) alternativ som fungera direkt är att bara använda pilarna och där komma direkt till nästa faktura. Du minskar då antalet klick.

 

Som vi gör idag är att på de leverantörer där vi  har 99.9%  samma kontering varje gång har lagt en regel på leverantören så slipper jag gå in och  skicka iväg fakturan för attest. Den går direkt till rätt attestant. Via fakturainkorgen där jag då väljer behandla fakturan.  

 

I fakturainkorgen vore det mest optimalt om man här skulle kunna kontera fakturorna direkt. För därifrån skickar man ju sedan till approval direkt.  Skulle underlätta mycket för oss alla .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pernilla2
CONTRIBUTOR ***
av Pernilla2

@Katrin Engvers 

Precis som du förstår menar jag att nästa faktura ska dyka upp när man skickat till Approval, inte att den ska bokas som betald.

Tack för tipsen om hur ni hanterar det.

 

Jag håller definitivt med om att begreppen borde ändras.

Mitt förslag är Under attest, Bokförd (istället för frisläppt) och Betald.

Therese Schiller
CONTRIBUTOR ***
av Therese Schiller

Håller med, det är väldigt många knapptryck i onödan, man vill automatiskt komma till nästa faktura att registrera.

Charlotte8
CONTRIBUTOR **
av Charlotte8

Jag håller med.

Man vill komma vidare och det blir som en "check" att man är klar med fakturan om den försvinner när man har skickat den till Approval och att man åter hamnar i leverantörsfaktura kön igen.

 

Och att begreppen borde bytas ut är vi nog alla enade om. Det behövs begrepp som ovan som är kopplade till dom ekonomiska termer vi använder.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här