Mina produkter
Hjälp
Isac Falkenberg
PARTNER

Utöka möjligheten att kunna ha mer än en kundprissklass

av Isac Falkenberg
Status: Nytt förbättringsförslag

Stora logistikkunder som har en avancerad prisstruktur upplever att det finns vissa begränsningar i hur Visma.net prisstruktur ser ut. Genom att utöka stödet för en mer avancerad prisstruktur i Visma.net hade det minska väldigt mycket manuellt arbete och underhållningsarbete kring priser. 

 

Roll: Företag och anställda som arbetar med priser i Visma.net. Framförallt när det kommer till en mer avancerad struktur. 

 

Funktionen: 

Nuläge:

Idag i Visma.net kan du sätta upp priser på lite olika sätt. 

Du har Baspriser, Kundpriser och Kundprisklasser. Ovan på detta kan du använda dig av rabatter för att till önskat resultat. 

I mitt tycke är det bästa scenariot att ha så få prislistor som möjligt i systemet för att lätt kunna underhålla och uppdatera sina priser. 

 

i mitt tycke i en perfekt värld så bör ett företag utgå från exempelvis en Basprislista på Majoriteten av sin försäljning. Sedan bör företaget kategorisera sina kunder med kundprisklasser (Exempelvis A,B,C). Dessa A,B,C kundprisklasser kan du sedan knyta till rabatter. Exempelvis Kund A får 10% rabatt på artikelprisklass Läsk. Detta gör att du endast behöver göra ett klick för att få den nya kunden att ärva alla kundprisklasser A:s rabatter. 

 

Däremot kan det uppkomma situationer när en kund behöver taggas på två olika kundprissklasser för att uppnå två olika prisniåver. 

 

Önskemål:

Mitt önskemål hade varit att kunna lägga till 2-5 nivåer på prisklasser (Precis som du kan i Visma Business) .  

 

Ett konkret exempel kan vara att man är en A kund, men du är även en kund som får lov att köpa en viss typ av produkter (medan vissa andra kunder inte får det). Hade du haft två nivåer här hade du kunnat sätta att Kund A har vissa priser och prisstruktur på olika artikelprisklasser. Men kunden tillhör även kundgrupp X som möjligör kunden att få handla av vissa selektiva produkter.

 

 

Fördelen: Fördelen med detta är du kan minska antalet prislistor eller rabattkombinationer väldigt mycket i Visma.net. Detta hade gjort at kunderna blir nöjda och de själva hade kunnat spara enormt mycket tid när priserna ska uppdateras och när nya kunder ska läggas till in i prisstrukturen. 

 

prisklass 2.png

 

 

1 Kommentar
Paul M
CONTRIBUTOR **
av Paul M

Bra förslag! håller med om att det borde finnas fler valmöjligheter.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här