Mina produkter
Hjälp
Malin71
CONTRIBUTOR **

Välja leveransmetod för kundfaktura i autoinvoice

av Malin71
Status: Nytt förbättringsförslag

Vi behöver ha möjlighet att välja prioriteringsordning  för hur kundfaktura skickas med autoinvoice, alternativt välja bort e-faktura för kunder som ej tar emot det. Anledningen är att många kunder får e-faktura trots att de inte tar emot det. Detta gör att fakturor måste skickas om samt att många kunder kontaktar oss när de får påminnelse och meddelar att de inte fått fakturan tidigare. Vi får sämre cash-flow och sämre relation med kunder, då de måste påminnas även om de inte fått fakturan tidigare.

3 Kommentarer
Katrin Engvers
CHAMPION ***
av Katrin Engvers (Uppdaterad ‎21-01-2025 11:54 av Katrin Engvers )

@Malin71 

Detta har jag tagit upp med visma tidigare.

Inget de vill prioritera tyvärr.

De förstår INTE problematiken.

Enda sättet att kringgå detta är 

1. Ta bort autoinvoice på kunden.

2. Sätt istället skicka med e-post

KatrinEngvers_0-1737456730679.png

3. Nackdelen med etta är att dessa kunder inte syns i autoinvoice utan enbart här

KatrinEngvers_1-1737456783332.png

Malin71
CONTRIBUTOR **
av Malin71

Även om Visma tidigare sagt att de inte vill prioritera utveckling av detta anser jag att det är en viktig fråga som behöver tas upp igen. Troligtvis upplever alla era kunder som fakturerar andra företag (ej privatpersoner) samma problem och det är allvarligt när skickade fakturor inte når kunderna!

/Malin 

PernillaSilén
CONTRIBUTOR **
av PernillaSilén

Det här har vi också som problem, dock fakturerar vi från Visma Severa. Vi har löst det genom att skriva ett ogiltigt momsregistreringsnummer eftersom systemet hämtar e-fakturauppgifter från det. (och inte fylla i adress för e-faktura såklart)
Började med att skriva i momsregistreringsnummer-rutan: "Nej, kund ska ha faktura på mail. ". Fungerade men blev inte så snyggt på fakturan. 
Nu skriver vi numret utan SE och 01 och en punkt före orgnummer istället.  

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här