Mina produkter
Hjälp
Pernilla2
CHAMPION *

Visma.net Leverantörsreskontra - Kalender med hänsyn till röda dagar för betalningar

av Pernilla2
Status: Nytt förbättringsförslag

Om en leverantörsfaktura förfaller på en vanlig helg så har vi ställt in i Visma.net att vi vill betala på närmaste vardag innan helgen. Det fungerar bra när det är vanlig helg, men inte så bra när det är röda dagar mitt i veckan.

Exempel: Vi har fått en faktura där förfallodagen är 7 juni 2025, vilket är en lördag.

Systemet ställer då automatiskt om fakturans förfallodag till fredag 6 juni 2025. Men 6 juni är inte en bankdag. Det gäller alltså att man själv är uppmärksam på röda dagar mitt i veckorna och manuellt sätter förfallodagen.

Jag önskar att kalendern även tar hänsyn till de röda dagar i veckan som inte inträffar på en lördag eller söndag och alltså i det här fallet skulle satt förfallodagen till 5 juni. 

1 Kommentar
Katrin Engvers
CHAMPION ***
av Katrin Engvers

Hej @Pernilla2 

Har själv lagt in denna som ett förbättringsförslag men de har inte ens kikat på den än....

Helgdagschema bankfria dagar
‎27-05-2024 (snart gått ett år )

Denna funktion borde även finnas för kunder. DVS kalendern i visma.net borde kunna uppdateras med icke bankdagar = röda dagar. Eller att vi kunder 1 gång om året får gå in och ställa in vilka som är våra röda dagar.

Men det enklaste vore om de kunde få till detta på ett enkelt sätt. OM Visma behöver tips så kolla på en konkurrent hur de har gjort ex Pyramid Business här kunde man själv lägga till ej bankdagar hur enkelt som helst . Men de hade en färdig kalender med röda dagar där både jul, påsk nationaldag osv redan fanns med. 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här