Mijn Communities
Help
Linda_FB_WMD
CHAMPION *

Lease fiets, belaste km vergoeding en onbelaste werkgeversbijdrage

door Linda_FB_WMD

Goedemorgen,

 

Wij zijn voornemens om onze werknemers een lease fiets te kunnen verstrekken, maar hebben veel vragen over de administratieve verwerking hiervan. Daarbij niet uit het oog verliezend dat het voor de werknemer ook nog eenvoudig moet blijven.

 

Wat we willen:

1. medewerkers de mogelijkheid bieden om voor 3 jaar een fiets te leasen

2. deze medewerkers een onbelaste vergoeding van bijvoorbeeld 20 euro per maand te geven, ongeacht of zij de fiets gaan gebruiken voor woon-werk verkeer

3. de kilometervergoeding als men de lease fiets voor woon-werk verkeer gebruikt mag niet meer onbelast worden verstrekt, deze willen we belast verstrekken

4. Op dagen dat de werknemer de auto voor woon-werk verkeer gebruikt, mag deze wel onbelast worden verstrekt.


Daarnaast hebben we voor de dagen waarop thuis wordt gewerkt, een thuiswervergoeding.

 

We gebruiken nu de Gewerkte dagen module, waarbij iedereen dezelfde km vergoeding voor woon-werk declareert. Ook vinken ze de thuiswerkdagen natuurlijk aan voor de thuiswerkvergoeding.

 

Hoe kunnen we het in Youforce zo simpel mogelijk inrichten dat een medewerker de reizen die hij maakt met de lease fiets kan declareren tegen een afwijkende (belaste) km vergoeding voor woon-werk verkeer?

 

Daarnaast moet het voor medewerkers die geen lease fiets hebben, mogelijk blijven om op de huidige wijze woon-werk km's te declareren, waarbij wordt overwogen om een hogere km vergoeding voor woon-werk reizen per fiets te gaan verstrekken dan bij het reizen met een auto. 

 

Dit raakt meerdere processen, maar omdat onze ingang voor het declareren van woon-werk vergoeding momenteel nog de Youforce app is, zet ik mijn vraag maar hier op dit forum.

 

Zijn er organisaties die al een regeling voor de lease fiets hebben en hoe hebben jullie het declaratieproces hier omheen dan ingericht?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

1 ANTWOORD 1
Michel van den Biggelaar
CONTRIBUTOR **

door Michel van den Biggelaar

ik volg graag dit onderwerp