Mijn Communities
Help
dwouters
CONTRIBUTOR ***

2 MGR rollen op een OE

door dwouters

Hallo allemaal,

mogelijk hebben jullie een zelfde situatie op de werklocatie en/of weten jullie een oplossing.
Wij hebben sinds kort 2 voorzitters van Raad van Bestuur.

Binnen Beaufort wordt de voorzitter van Raad van Bestuur opgevoerd als rol MGR binnen de Organisatiestructuur op de "OE Raad van Toezicht" en de "OE Raad van Bestuur".
Dit leidt er toe dat de voorzitter NHLG word op alle OE's binnen de organisatiestructuur.

Raet heeft aangegeven dat er altijd maar 1 MGR rol actief mag zijn per OE. Wij hebben nu 2 voorzitters en willen deze dezelfde rechten toekennen. We gebruiken de rol Backup (BU) al voor assistentie van de MGR rol met minder privileges.

Hebben jullie ervaring met 2 voorzitters opvoeren op een OE? Hoe zorgen jullie ervoor dat zij dezelfde rechten krijgen binnen de OE's? 

Ik (en mijn collega's) hopen dat jullie het gouden antwoord hebben, dus bij deze alvast bedankt.

10 ANTWOORDEN 10

door Remco te Ronde

Goedemiddag @dwouters ,

Wat goed en fijn om te lezen dat meerdere beheerders je zo vlot hebben geholpen aan het juiste antwoord. Hopelijk kan je daar verder mee.

Omdat er in de antwoorden soms een verwijzing staat naar Visma|Raet zou ik een aanvulling geven. Maar sowieso is een antwoord op het forum nooit volledig en niet één-op-één kopieerbaar naar je eigen organisatie. Daarom is het meest verstandige om met onze Visma|Raet consultants een workshop te doen over jouw organisatie specifieke situatie.

• In HR Core Beaufort kan je prima op één organisatorische eenheid twee of meerdere managers vastleggen. Dit werkt bijna overal prima. 
    • Van de modules binnen Youforce kan alleen Youforce VerzuimManagement géén twee MGR's aan. Zoals diverse beheerders zoals @Peter Leenes PZC of @Marcel Bouman aangeven kan je in dat geval werken met SLG en BU rollen.
    • Steeds meer externe applicaties (of dat nu een 'learning-management', 'facilitair' of 'ICT-systeem' is) kunnen gekoppeld worden aan de roltoewijzing uit HR Core Beaufort. Vrijwel al dit soort externe applicaties hebben enorm veel moeite met meerdere managers op één organisatorische eenheid. Vanuit dat oogpunt is het zeker af te raden.
  • In veel van de adviezen vanuit Visma|Raet gaan we uit van de situatie dat een manager (MGR-rol) niet met zijn eigen dienstverband op dezelfde organisatorische eenheid staat. Gebeurt dat in jouw organisatie wel? Dan heb je te maken met consequenties rondom het zogenaamde 'opschakelen'. Dit is een voorbeeld van een organisatie specifieke keuze waarbij je in een workshop met onze consultants de voor- en nadelen kunt bespreken.

Naast bovenstaande systeemgerichte inrichting is het altijd slim om te kijken naar de praktische invulling. Zijn beide personen écht de volledige manager van de afdeling? Om het te duiden met (expres extreme voorbeelden) zou je de volgende vragen kunnen stellen:

• Mag manager A écht een medewerker op die afdeling op staande voet ontslaan zonder overleg met manager B?
  • Mag manager A écht een medewerker een salarisverhoging geven zonder te overleggen met manager B?
  • Zijn manager A en manager B écht allebei verantwoordelijk voor alle medewerkers op die afdeling? Of hebben ze de medewerkers onderling verdeeld?

Veelal zal organisatorisch wellicht de conclusie zijn dat er:

• Eigenlijk in de praktijk op de werkvloer toch sprake is van twee losse afdelingen (en dus 2 organisatorisch eenheden)
  • Of, dat manager A toch net iets belangrijker is dan manager B. Wellicht kan je dan beter manager A de rol MGR geven en persoon B een rol als 'teamcoach' of 'operationeel leidinggevende'.

Zoals gezegd, volgens mij hadden de andere beheerders je al enorm goed geholpen. Hopelijk helpt bijgaande samenvatting je nog verder in je afweging.

Groet,

Remco te Ronde
Rob99
CHAMPION ***

door Rob99 (Bijgewerkt ‎12-11-2024 11:44 door Rob99 )

Vandaag een mail gekregen dat men 2 LG's (met rol MGR) vast wil leggen op meerdere organisatie eenheden. Het is me niet geheel duidelijk of dit voor problemen kan zorgen bij de werking van het systeem. Mijn onderbuik gevoel geeft aan dat het niet verstandig is omdat dit door gaat werken in de verschillende HR applicatie / onderdelen en/of modulen. Ook de opmerking hierboven dat Raet heeft aangegeven dat er per organisatie eenheid maar 1 MGR toegewezen mag of mocht worden geeft aan dat het niet wenselijk is om dit te doen.  Ook ik ben nu vooral benieuwd naar het advies dat Visma / Raet heeft over deze kwestie meerdere MGR rollen per organisatie eenheid. En of er ook een beschrijving bestaat van een goed workaround waarin te lezen is hoe je het beste om kan gaan met deze kwestie. 

Marcel Bouman
CHAMPION ***

door Marcel Bouman

@Rob99 er zijn wel wat aandachtspunten als je meerdere MGR's op één OE gaat vastleggen. Onderdelen als bijvoorbeeld Self Service en Personeelsdossier kunnen hiermee prima overweg, maar Verzuim Management zeker niet (hier zou je dan de rollen SLG en BU kunnen overwegen), voor LMS/PlusPort zou dit mogelijk ook problemen kunnen opleveren.

Maar kijk nadrukkelijk ook naar je gekoppelde applicaties buiten de Visma|Raet-suite. Wij gebruiken de rol MGR bijvoorbeeld ook in ons IAM/HelloID-systeem; het vastleggen van meerdere MGR's zou daarin dus ook gevolgen hebben. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel wat voorbeelden te bedenken in je eigen applicatielandschap?

Peter Leenes PZC
CONTRIBUTOR *

door Peter Leenes PZC

Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen Self Service en Verzuim. Als je in Verzuim de rol SLG (Standaard Leidinggevende) gebruikt om de taken af te handelen en de BU rol voor inzien dossiers dán kun je gebruik maken van meerdere MGR op één OE in Self Service. Met andere woorden:

Verzuim = SLG, dan in HSS meerdere MGR rollen op één OE mogelijk

Verzuim = MGR, dan in HSS ook één MGR op een OE

door Andrea de Bie - Hazelhof

wij hebben geen dubbele mgr op een OE staan, maar wel op enkele OE's 2 TL (teamleiders, dus ook leidinggevende rol) en dit gaat bij ons goed.

Tessa Tukker
CHAMPION *

door Tessa Tukker

Bij ons is ook altijd aangegeven dat er maar 1 MGR aangewezen mag worden per OE, voor de andere gebruiken we de BU.

Ik lees dus graag even mee wat het antwoord van Visma | Raet is.

Goedgekeurde oplossing
Madelon van Amersfoort
CONTRIBUTOR ***

door Madelon van Amersfoort

Wij hebben ook meerdere OE´s waarbij er meerdere MGR´s zijn ingericht voor de autorisatie in Self Service en PDOL, dit geeft bij ons geen problemen. Voor Verzuimmanagement maken we gebruik van de rollen SLG en BU. Mogelijk dat hier dan het probleem zit, Verzuimmanagement kan namelijk niet meerdere SLG´s of MGR´s aan (afhankelijk van je inrichting).

dwouters
CONTRIBUTOR ***

Het is technisch wel mogelijk om 2 MGR'ers te gebruiken op een OE, maar in Verzuimmanager krijg je dan foutmeldingen omdat dit onderdeel maar 1 MGR op een OE kan verwerken.

Jan_Laurijsen
CHAMPION *

door Jan_Laurijsen

Ik begrijp het probleem niet. Wij hebben wel OE's waarbij aan meerdere medewerkers de rol MGR is toegewezen. Ik hoop dat Visma-RAET kan aangeven waarom er maar 1 MGR actief kan zijn.

Peter CJP Kramer
CONTRIBUTOR **

door Peter CJP Kramer

Wij hebben hetzelfde probleem en Visma/Raet heeft hier volgens mij geen oplossing voor.