Mijn Communities
Help
HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***

CAO Gemeenten Harmonisatie verlof 2023

door HMogezomp1

In de nieuwe CAO Gemeenten geldt dat er vanaf 1 januari 2023 een harmonisatie is voor de verlof. Medewerker heeft recht op 144 uur wettelijk en 43.2 uur bovenwettelijk verlof.

 

Medewerkers geboren voor 1-1-1963 behouden hun huidige bovenwettelijk verlof. Deze rechten blijven behouden tot dat medewerker uit dienst gaat. Wij willen dit verwerken door Extra uren toe te kennen op de betreffende verlofsoort. Dat betekent uitbreiding van de verlofregeling met tabel voor Extra uren). Daarnaast eenmalig toekennen van deze extra uren aan individuele medewerkers.

 

Daarnaast vallen alle andere medewerkers die nu boven de 43,2 onder een afbouw regeling. Waarbij de rechten jaarlijks met 7.2 uur worden afgebouwd. Als we dit in extra uren zouden willen verrekenen dan moeten we voor elk afbouw jaar een aparte verlofregeling hebben. De extra uren kunnen helaas niet net als een blokkade voor een bepaalde periode worden toegekend. Dan blijft er volgens ons alleen de mogelijkheid over om te werken met een verlofrechtmutatie. Nadeel daarbij is dat deze bij een wijziging van de contractomvang moet worden herberekend. 

 

Heeft iemand hier een alternatief of een andere oplossing voor? 

En zijn er mogelijkheden om collectief extra rechten aan een verlofregeling toe te voegen en om verlofrechtmutaties te importeren in HR Core Beaufort?

 

7 ANTWOORDEN 7
Saskia Pot
VISMA

door Saskia Pot

Goedemiddag,

 

De enige officiële manier is inderdaad jaarlijks een nieuwe regeling te maken waarin er elk jaar minder rechten worden toegekend. Dit kan door elk jaar een kopie van de regeling van voorgaand jaar te maken. Daarin pas je vervolgens alleen de extra rechten aan. Je kunt medewerkers via Beaufort collectief omzetten van de ene naar de andere regeling.

 

Op het moment dat een medewerker dan op het basisniveau zit kan hij of zij weer over naar de regeling waar alleen de 43,3 uur bovenwettelijk verlof in zit.

 

Voor de mensen die voor 1-1-1963 geboren zijn verandert er feitelijk niets en zij kunnen gewoon de huidige regeling houden.

 

Het gebruik van een dpia100 voor verlof wordt helaas officieel niet ondersteund. Daar kan ik jullie dus verder niet bij helpen.

 

Weten jullie zo voldoende?

 

Met vriendelijke groet,

Saskia Pot

 

 

door Paul Wevers - Gemeente EHV

Ik ben erg benieuwd.

 

Je zit er niet op te wachten om per jaar een regeling aan te maken.

Je wil per 1-1-2023 naar de nieuwe regeling 43.2 uur en iedereen die recht heeft op extra uren dat jaar plus je bij in de regeling.

Een verlofrechtmutatie is dan geen optie want deze houdt geen rekening met het deeltijd% en kortingen.

door Bart Kok - Gemeente Venlo

@HMogezomp1 @Bas Menken - Gemeente Leiden correcties werken inderdaad niet met een dpi100. Indien dit aan de orde is dan gebeurd dit nu handmatig. Monitoring hiervan gebeurd ad hoc met een rapportage.

door Bart Kok - Gemeente Venlo (Bijgewerkt ‎10-06-2022 15:08 door Bart Kok - Gemeente Venlo )

Wij gebruiken een dpia100 bestand om verlofrechtmutaties te importeren in Beaufort op ons compensatieverlof. Dit doen we jaarlijks als we het compensatieverlof aan de medewerkers toekennen aan het begin van het jaar. Daarnaast gebruiken we een dpia100 ook om de maandelijkse korting op het compensatieverlof a.g.v. ziekte toe te passen. De dpia100 stellen we samen vanuit rapportages uit report builder. Indien je hier informatie over wilt hebben hoe wij dit doen neem dan gerust contact op.

Harold Reijnders
CONTRIBUTOR ***

@Bart Kok - Gemeente Venlo 

Hoi Bart, wij zijn van plan om de afbouw (die voor bepaalde leeftijdscategorien ieder jaar met 7.2 minder wordt) ook via een verlofrechtmutatie (rekening houden met dtf) toe te kennen.

Dit kan volgens mij alleen via een dpia100 bestand. 

Kan je me die als voorbeeld eens mailen en misschien heb je een kleine procedure voor me hoe je dit inleest.

harold.reijnders@sittard-geleen.nl

Dank alvast

HMogezomp1
CONTRIBUTOR ***

@Bart Kok - Gemeente Venlo : Ik ben heel benieuwd hoe je dit met een dpia100 bestand verwerkt. Maar ook of dan gemakkelijk correcties kunnen maken voor medewerkers die uit dienst zijn gegaan en bij wijzigingen van de deeltijdfactor.

wij hebben er ook over nagedacht om dit te doen met verlofrechtmutaties, maar wat daar volgens mij niet werkt is de herberekening als iemand gedurende het jaar uit dienst gaat of een deeltijdwijziging krijgt. Je zou dan de verlofrechtmutatie handmatig moeten aanpassen.

Maar jullie lossen dit dan op met maandelijkse rapportages?