Mijn Communities
Help
cvanstijn
CHAMPION ***

MKSA bron salaris en verhoging WML per 01-01-2023

door cvanstijn

Vanaf 01-01-2023 wordt het wettelijk minimumloon verhoogd naar fulltime 1934,40 euro. In de cao VVT worden vanaf 01-01-2023 de FWG 15-0 en FWG 15-1 ook aangepast naar 1934,40 euro. Dit betekent dat deze medewerkers van 21 jaar en ouder niet meer mee kunnen doen met het salaris voor de MKSA. 

 

Wij hebben medewerkers waarbij dit gaat spelen en in januari 2023 geen inhouding meer gaat plaatsvinden aangezien het normale salaris dan gelijk is aan het wettelijk minimumloon en er dus geen ruimte meer is om salaris in te zetten. Het aparte is eerst was het dus wel mogelijk, maar door de behoorlijke stijging van het WML vanaf 01-01-2023 dus niet meer. Het saldo van de MKSA blijft dan op de salarisspecificatie staan.

 

Ik hoor graag hoe andere organisaties hiermee omgaan (bv. andere bronnen inzetten). En hoe kan het voorkomen worden dat medewerkers die nog mee gaan doen aan de MKSA en het WML verdienen deze keuze niet kunnen maken.

 

Wij lopen hier ook al in tegenaan met de vakbondscontributie dat deze ook niet altijd in 1x met het salaris kan worden verrekend. Deze dienen we dan alsnog de volgende maand voor het restant van het bedrag de volgende maand weer in te voeren. 

 

Alvast bedankt voor je reactie!

3 ANTWOORDEN 3
Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***

door Petra Koenders

Bedankt voor je snelle reactie. Wel een aanvullende opmerking: het uurloon mag nooit verlaagt worden door een MKSA regeling. Of je moet iets anders bedoelen. 

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***

door Petra Koenders

Hallo collega

 

Ik was op zoek naar informatie betreft het onderwerp dat dit zeker raakt. Ik ben in ieder geval nog steeds benieuwd hoe idereen met jouw vraag om gaat. Maar daarnaast lopen wij tegen het feit aan, dat wij veel mensen in dienst hebben die geen bijzonder tarief betalen. Vanuit HRM wil men adviseren dat de werknemer met name een voordeel heeft bij MKSA met als inzet Vak toeslag en eindejaarsuitk. Maar dat is natuurlijk niet zo als zij geen bijzonder tarief hebben . Op welke manier kan deze groep meedoen met MKSA en toch een voordeel hebben? 

cvanstijn
CHAMPION ***

door cvanstijn

@Petra Koenders Ze hebben dus eigenlijk al een voordeel want ze hoeven geen bijzonder tarief te betalen. Het enige voordeel is dan dat ze kosteloos een lening voor het bedrag hebben en mogelijk het salaris kunnen inzetten. Maar dat betekent ook weer een verlaging van de opbouw VT en EJU. Dus vaak zijn ze voordeliger uit als ze niet mee doen. Ze kunnen mogelijk anders ook nog extra uren of verlofuren uitruilen. Maar het probleem is dat als ze dat gaan doen met de extra gewerkte uren dat dat het uurloon weer verlaagt dat als ze nogmaals meedoen je nog meer uren nodig heb om in te zetten. Kortom een leuke regeling als je veel aan BT hebt om inderdaad mee te doen met de VT en de EJU. Maar als je minder verdient dan is de MKSA niet altijd voordelig.