Mijn Communities
Help

Vragen releasenotes 2025-05

door Frank JHM Poell (Bijgewerkt ‎18-04-2025 11:37 door Frank JHM Poell VISMA )

Op het ideeënportaal kwam het verzoek om naar aanleiding van de gepubliceerde HR Core releasenotes vragen te kunnen stellen in geval van onduidelijkheden. Omdat we uiteraard die vragen willen beantwoorden is dit releasenotes gerelateerd forumtopic 'Vragen releasenotes 2025-05'' aangemaakt. Klik hier om naar de releasenotes te gaan. 

In dit topic kun je je releasenotes gerelateerde vragen stellen, we zullen daar dan zo spoedig mogelijk op reageren. En wellicht heeft een andere gebruiker ook wel een antwoord op de gestelde vraag!

We hopen op deze wijze ook meer feeling te krijgen met de vragen die de releasenotes zoal opleveren, zodat we hier bij het schrijven ervan al rekening mee kunnen houden. Na een aantal maanden zullen we evalueren in hoeverre deze opzet de gewenste waarde oplevert.

22 ANTWOORDEN 22
Nicolette2
CHAMPION *

door Nicolette2

Dank je wel @Christiaan Sluis !

Nicolette2
CHAMPION *

door Nicolette2

@Frank JHM Poell Ik heb eigenlijk een selfservice vraag maar probeer hem toch even hier te stellen.

Visma heeft voor ons een aangepast formulier gemaakt. Is het mogelijk om het script te krijgen zodat wij ons formulier ook kunnen aanpassen?

GEN_F_Enqueteformulier_Co2

• PI0412 (Registratie enquete WPM) nieuw toegevoegd op positie 995. Deze is verborgen, met een script om de systeemdatum op te halen. Dit staat op stam export, zodat deze rubriek wordt gebruikt om de invuldatum van de enquête vast te leggen. Dit ter vervanging van de PI0353 zodat die puur voor het starten van het signaal wordt gebruikt.
Christiaan Sluis
ACTIVE CONTRIBUTOR ***

door Christiaan Sluis

Dag @Nicolette2 ,

Dat is:

return(GF_SysteemDatum());

Net zoals in het oude formulier op PI0353[990]# zat (en waarschijnlijk bij jou nog zit?).

Hopelijk kan je hiermee verder.

LiesbethDemming
CHAMPION *

door LiesbethDemming

Een vraag die hoort bij onderwerp 'Ontbrekende waarde 2 bij code afhandeling vakantietoeslag (change 7778933)':

Wat is het verschil tussen reserveren en afrekening na uit dienst?

Ter informatie: wij betalen de IKB altijd een maand later uit, en gebruiken nu nog 'reserveren'. 

Goedemorgen @LiesbethDemming, meer informatie hierover kan worden teruggevonden in de Gemal handleiding.

image (23).png

image (22).png

LiesbethDemming
CHAMPION *

Bedankt voor je reactie. Ik ga het nalezen. Vind het alleen altijd zo'n lap tekst, en had gehoopt voor een kort antwoord 😉

Gerdine
CHAMPION **

door Gerdine

Zijn er plannen om genoemde machtiging op te nemen in Youforce App, zodat medewerkers dit eenvoudig zelf kunnen aangeven?

door Frank JHM Poell

Hoi @Gerdine op dit moment zijn hier nog geen concrete plannen voor.

jolandazwier
CHAMPION *

door jolandazwier

@Frank JHM Poell Ik heb een vraag over het 'Aanleveren e-mailadressen aan Payroll Gemal'.

Wij willen zowel de zakelijke, als privé emailadressen nu (nog) niet aanleveren aan de UPA.

Begrijp ik het goed dat als we de Actie wel uitvoeren we de zakelijke emailadressen wel doorgeven en wordt hiermee code 2337 met waarde 1 gevuld?

Kunnen we de conversie ook nog op een later tijdstip (bv volgend jaar) alsnog uitvoeren als we beslissen de zakelijke emailadressen alsnog door te geven?

door Frank JHM Poell

Goedemiddag @jolandazwier, de flow mbt beide emailadressen is zoals beschreven in het plaatje (onderdeel van de Gemal releasenotes):

• Op basis van een werkgeverinstelling worden wel of niet emailadressen vanuit Gemal doorgestuurd
  • Met de Beaufort conversie functie kun je alle zakelijke emailadressen klaarzetten voor aanlevering aan Gemal. Deze functie kun je op een zelf te kiezen moment uitvoeren
  • Het privé emailadres wordt vanuit Beaufort alleen maar aangeleverd aan Gemal als de machtiging aan staat. Ook in Gemal wordt dezelfde machtiging toegepast om te bepalen of het privéadres of het zakelijk adres doorgegeven moet worden.

Maar iig goed om te weten: als je de werkgevercode in Gemal uit laat staan zal er géén emailadres worden doorgegeven.

FrankJHMPoell_0-1745509839983.png

Gerdine
CHAMPION **

door Gerdine

Wanneer ik zoek op wgc 02337 kom ik niet bij wg-code uit, maar bij een invoercode. Ook in Gemal handleiding is deze code niet te vonden onder werkgeverscodes 00000 - 05000. Waar vind ik deze code in terug?

En tweede vraag, zijn er plannen om genoemde machtiging op te nemen in Youforce App, zodat medewerkers dit eenvoudig zelf kunnen aangeven?

jolandazwier
CHAMPION *

door jolandazwier

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Nu de release in gedaan, kan je hem wel vinden op het scherm inrichting UPA algemeen

jolandazwier_0-1745989109421.png

AngelaHeins
CHAMPION *

door AngelaHeins

@Frank JHM Poell , Ik lees in de Gemal release notes dat dit niet geld voor APG:

AngelaHeins_0-1745829935100.png

Daardoor is het niet nodig dit uit te voeren indien je aanlevert via APG (ABP). Klopt mijn conclusie?

door Frank JHM Poell

Goedemorgen @AngelaHeins , dat is correct inderdaad!

marjavanderkolk
CHAMPION ***

door marjavanderkolk

Ik heb een vraag nav de release mei 2025.

Er staat het onderstaande gemeld

Verbetering best practice 'Werkgebonden Personenmobiliteit' (HRSS)

Waarom 

Recent is de bestaande best practice 'Werkgebonden Personenmobiliteit' zoals deze beschikbaar is in HRSS geëvalueerd. Hierbij zijn een een aantal verbeterpuntjes aan de orde gekomen die hebben geresulteerd in een nieuwe versie van deze best practice. Meer informatie over deze verbeteringen kun je terugvinden op de HRSS Community.

Aan Beaufort kant hadden we ter voorbereiding in de 2025-02 release al aandacht voor de bewaartermijn van de betrokken rubrieken. We zien dat een groot aantal klanten deze bewaartermijn conversie inmiddels heeft uitgevoerd. Mocht jij dit nog niet hebben gedaan, is het advies dit alsnog zo spoedig mogelijk te doen. Dit om te voorkomen dat data wordt overschreven.

Deze release zullen we een nieuwe rubriek 'Registratiedatum enquête WPM' uitleveren die wordt ingepast in de verbeterde best HRSS practice.

Hoe 

Nieuwe rubriek:

Rubriekcode

Omschrijving

PI0412

Registratie enquête WPM

Actie

Als je de verbeterde best practice 'Werkgebonden Personenmobiliteit' wilt gebruiken zijn (naast de benodigde acties in HRSS) de volgende acties in Beaufort nodig:

• Voer (in geval dat dat nog niet is gebeurd) de bewaartermijn conversie uit. Deze is terug te vinden in Beaufort Service. Als deze daar niet meer aanwezig is, is deze al uitgevoerd.
  • Voeg rubriek PI0412 toe aan de aanvullende rubriekenset HSS (systeem functie 175530).
  • Verwijder (indien aanwezig) rubriek PI0353 uit de uit diezelfde aanvullende rubriekenset HSS .

Ik neem aan dat er meer acties nodig zijn omdat je het formulier in de workflow moet aanpassen op deze 2 rubrieken toch? 

Of lees ik het verkeerd?  gr. Marja

Marja van der Kolk

Goedemiddag @marjavanderkolk er moet ook wat in HRSS gebeuren inderdaad (zoals aangegeven onder het kopje 'Actie').  Deze (op zichzelf 'standaard') acties zullen worden benoemd in de communicatie op de HRSS community.

marjavanderkolk
CHAMPION ***

@Frank JHM Poell die staan dus nu nog niet beschreven, of snap ik het verkeerd? 

Kortom zet alle acties dan duidelijk in een rijtje en niet dat men nog moet zoeken naar andere uit te voeren acties.

Marja van der Kolk

@marjavanderkolk ik snap je opmerking mbt 'versnipperde' releasenotes per module (Beaufort, HRSS, Gemal etc). We zijn aan het inventariseren hoe we dit anders cq beter kunnen vormgeven.

marjavanderkolk
CHAMPION ***

door marjavanderkolk (Bijgewerkt ‎24-04-2025 15:22 door marjavanderkolk )

@Frank JHM Poell 

Kortom deze acties zijn nog niet terug te vinden toch? hoor het graag als acties duidelijk zijn en in een stappenplan staan vermeld, bedankt alvast. gr. Marja

Marja van der Kolk
Gerdine
CHAMPION **

door Gerdine

Eens met @marjavanderkolk , nu gaan aanpassen en verwijderen van PI0353 is niet gewenst, als HSS-flow hier nog niet op is aangepast.