Mijn Communities
Help
Le0nie
CONTRIBUTOR **

Aanvulling betaald ouderschapsverlof cao Ziekenhuizen

door Le0nie (Bijgewerkt ‎06-07-2023 13:32 door Le0nie )

Hallo, we zien in de releasenotes en op proefstroken dat de aanvulling tot 100% van het salaris met TWK vanaf februari wordt berekend in juli. 

 

We vragen ons nu af - er worden voorwaarden aan deze aanvulling gesteld (zie onder) : hoe ga je hiermee om??? Bijvoorbeeld medewerkers die (gedurende het betaalde ouderschapsverlof) een contractwijziging hebben gehad? Of medewerkers die inmiddels uit dienst zijn getreden? Gaat het systeem dan automatisch de aanvulling tot 100% alsnog inhouden op het salaris (en dus alleen 70% uitkering berekenen)? 

 

Voorlopige CAO tekst: De werknemer blijft tenminste 1 jaar werkzaam o.b.v. het contractpercentage waarover de UWV uitkering en de werkgeversaanvulling is ontvangen. 

 

 

13 ANTWOORDEN 13
LAsbroek
CONTRIBUTOR *

door LAsbroek

Nog een vraag;

Hoe gaan jullie om met UC 02046 "Uren ziekengeld" en UC 01832 "Urn aang. loonh"?

Ons inziens dienen deze codes ook aangepast te worden. Ze blijven nu nog staan op de 'gewone' uren. 

De BOSV uren worden hier niet vanaf gehaald? 

 

Hoor het graag!

 

Le0nie
CONTRIBUTOR **

door Le0nie

@E Heemskerk ben jij hier toevallig al verder mee gekomen? Wij hebben dezelfde conclusie. De uren BOSV (2275) worden verlaagd (wat erg onhandig omdat de werkelijk opname van de uren nu niet meer te zien zijn op de individuele loonstaat. 32 uur opgenomen in een periode zie je hier nu terug als 22,26? )

 

De uren verloond PFZW staan echter op 19,49.... dit lijkt te hoog en is precies 2x de correctie van 9,74

 

Daarnaast zien we bij uren maandloner (2281) een te werken aantal uren 138,67 en als je dit vergelijkt met uren verloond PFZW (2324) is dat in een periode met 32 uur opgenomen betaald ouderschapsverlof een aantal van 126,15

Dit is een verschil van 12,52 uur. We zouden verwachten dat dit 138,67 - 32 = 106,67 uur zou moeten zijn.

 

E Heemskerk
CONTRIBUTOR **

door E Heemskerk

hallo,

Ik had  een call ingeschoten, daar kreeg ik vorige week antwoord op dat het wel klopt en een berekening van Frans Sinke bijgevoegd. Maar in die berekening maakt hij  wederom (volgens mij) dezelfde denkfout, dit heb ik hem geantwoord. Daar heb ik geen reactie meer op ontvangen. Ik heb wel zelf code 639 uit de verloonde uren  gehaald, want ik ben vrij zeker dat de pensioenpremie niet juist ging. 

Elfi
CONTRIBUTOR ***

door Elfi

@E Heemskerk @Le0nie  hebben jullie al een reactie vanuit raet? Ik heb zelf nu ook looncode 639 uit de verloonde uren gehaald, maar zie nog niet het gewenste resultaat. Op mijn call die ik zelf heb ingeschoten krijg ik ook nog geen reactie.

LAsbroek
CONTRIBUTOR *

door LAsbroek

Hi, collega van Leonie hier 😉

Wij hebben zojuist ook looncode 639 uit de grondslag verloonde uren PFZW gehaald.

Wij zijn inderdaad van mening dat het eea niet klopt. 

Tot op heden nog geen reactie gehad op de uitstaan call.

Le0nie
CONTRIBUTOR **

door Le0nie

Hallo, we hebben nog geen duidelijk antwoord. Zojuist opnieuw het incident aangevuld met voorbeelden uit een proefproductie. We hopen vanaf oktober een correctie aanvulling te kunnen betalen (tot nu toe alles geblokkeerd).

Elfi
CONTRIBUTOR ***

door Elfi

Bij ons gaat dit ook verkeerd. Heb hier ook een call voor aangemaakt en in afwachting van een reactie.

E Heemskerk
CONTRIBUTOR **

door E Heemskerk

Ik vind het allemaal heel onduidelijk wat nu wel goed gaat en wat niet. Jammer dat er niet meer duidelijkheid gegeven wordt, daarnaast ook jammer dat de antwoorden van de gestelde antwoorden niet ook op de community vermeld worden.

 

Le0nie
CONTRIBUTOR **

door Le0nie

Hallo, betreft bovenstaande vragen - de blokkade is bevestigd dat dit inderdaad met 0,01 kan. De andere vragen heb ik ook nog geen antwoord op. 

 

Wij hebben voor de productie juli iedereen geblokkeerd op 0,01  P10639 BOSV doorbetaling. Dit omdat we eerst zelf in kaart aan het brengen zijn welke medewerkers er in aanmerking komen (geen BEP contracten, geen medewerkers die minder uren zijn gaan werken en geen (toekomstige) uit dienst). We willen de betreffende medewerkers eerst over de voorwaarden die in de CAO genoemd worden informeren en ze de keuze geven of ze wel / geen aanvulling willen ontvangen en dat ze op de hoogte zijn van de consequenties wanneer ze niet meer aan de voorwaarden voldoen (= alles terugbetalen). Zodra een medewerker hiermee instemt gaan we dit in augustus met TWK alsnog betalen.

 

Aandachtspunt is de ingangsdatum 01-02-2023 maar wij boeken de uren vanuit ons roosterpakket een maand achteraf. In februari zijn dus de opgenomen BOSV uren van januari verwerkt = geen aanvulling 100%. Hiervan moeten we ook nog uitzoeken hoe het systeem ermee omgaat. Dat is op dit moment nog onduidelijk en voor de productie juli hebben we geen tijd meer om dit allemaal uit te zoeken .

E Heemskerk
CONTRIBUTOR **

door E Heemskerk

Hallo Leonie,

Wij zien ook dat de premie pensioen veel te hoog is/lijkt, nu komt dat omdat code 00639 BOSV doorbetaling in 2324 (verloonde uren PFZW) zelfstandig  wordt meegenomen, maar ook als correctie bij code 2275 (uren BOSV). Maw dubbel meegenomen wordt. Ik heb reeds navraag bij de helpdesk gedaan, maar nog geen antwoord ontvangen.

Hebben jullie dit ook? Zo ja, hebben jullie hierop ingegrepen of is mijn aanname niet juist?

 

E Heemskerk
CONTRIBUTOR **

door E Heemskerk

Hallo,

Dank je wel voor jouw aanvulling, wij gaan dit ook zo doen maar ik vind de communicatie vanuit RAET heel slecht. Iemand spreken via een call lukt ook al niet.

 

 

door Giovanni Slemmer

Beste @Le0nie ,

 

Zou jij hiervan een ticket kunnen indienen ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Giovanni Slemmer

Le0nie
CONTRIBUTOR **

door Le0nie

Na het maken van enkele proefstroken concluderen we het volgende:

- Automatisch wordt in juli met TWK de aanvulling tot 100% berekend

- Voor medewerker die inmiddels uit dienst zijn wordt er geen nabetaling berekend

- Voor medewerkers met een datum uit dienst in de toekomst wordt er wel een nabetaling berekend >> dit willen we voorkomen. Volgens onze interpretatie van de CAO tekst zou deze medewerker geen aanvulling moeten krijgen omdat deze niet 1 jaar werkzaam is gebleven na het ontvangen van uitkering/aanvulling. We hebben dit nu opgelost door in Beaufort P10639 BOSV doorbetaling op stam 0,01 te zetten vanaf de ingangsdatum van het BOSV.

 

Kan dit niet anders? Gaat het systeem dit nog automatisch doen?

Hoe om te gaan met wijzigingen in het contractpercentage is ons nog onduidelijk??