Mijn Communities
Help
RenéA
CHAMPION *

Medewerker woont in Landenkring en werkt voor Nederlandse werkgever

door RenéA

Hallo forumlezers,

 

Een medewerker van ons is verhuisd naar een land in de Landenkring, maar werkt voor ons op afstand. Weet iemand hoe we de dit in B4/Gemal op een juiste manier kunnen aansturen, zodat dit in de Loonaangifte juist wordt geregistreerd, waarbij als ik het goed heb geen Loonheffingen en premies worden ingehouden.

7 ANTWOORDEN 7

door Niek Grupstra (Bijgewerkt ‎22-03-2023 11:36 door Niek Grupstra VISMA )

Hallo René,

 

Je kunt hiervoor de herleidingsregels in Gemal gebruiken. Als de werknemer alleen belastingplichtig is voor specifiek de loonbelasting of specifieke volksverzekeringen, dan leg je invoercode 02334 Code speciale fiscale regeling vast met de situatie die van toepassing is. Als de werknemer in Nederland geheel niet belasting- of premieplichtig is leg je invoercode 02333 Code loonheffingstabel = 3 geen loonheffingstabel vast. Daarnaast leg je invoercode 02323 Indicatie woonland fiscaal vast met waarde 2 = landenkring

De werknemersverzekeringen en zorgverzekeringswet stuur je aan met de gebruikelijke codes (02122/02123/02124 en 02101)

 

Belangrijk: Gemal verwerkt alleen het Nederlandse deel van de belasting- en/of premie heffing. Voor de heffingen in Spanje heb je een lokaal of internationaal payroll pakket nodig.

 

Salarysplit is bedoeld voor de situatie dat de werknemer deels in Nederland en deels in het buitenland werkt. Het kan dan zo zijn dat Nederland een percentage van de totale heffing mag uitvoeren. Gezien de situatie die je beschrijft lijkt dat hier niet van toepassing.

RenéA
CHAMPION *

door RenéA

Hoi Niek,

Ik heb 02334 vastgelegd met waarde WB2 Herleidingsregel A of G waarde 3 | A / G werknemer uitsluitend premieplichtig.

Daarnaast heb ik 02323 op waarde 2 gezet geen loonheffingstabel. De code 01512 Salarysplit had ik op 0,00 gezet. Daarmee dacht ik dat er geen loonheffing zou worden ingehouden. En 01159 heb ik op 0,01 gezet. Echter er is nog steeds loonheffing ingehouden. Welke rubrieken dien ik nu te wijzigen/verwijderen, zodat er wel Premie volksverzekeringen, maar geen loonheffing wordt berekend? Alvast dank voor je reactie.

door Niek Grupstra

Hoi René,

 

Het klopt dat er nog loonheffing (uitvoercode 01158 / 01159) wordt berekend, maar het getoonde bedrag is in dit geval alleen de premie voor de AOW, Anw en Wlz (dus de premies volksverzekeringen excl loonbelasting). Dat komt overeen met herleidingsregel A of G (invoercode 02334 = 3). 

Als je twijfelt aan het bedrag dan zou je op de site van de Belastingdienst de tabel kunnen downloaden voor de betreffende herleidingsregel en de strook controleren: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/personeel-en-loon/content/hulpmiddel-loonbelasting...

 

Invoercode 01159 vastleggen met waarde 0,01 raad ik af: dat is een verouderde manier waarmee je het bedrag loonheffing het verleden kon blokkeren, maar niet de tabelcode in de loonaangifte aanpast. Dat leidt tot loonaangiftemeldingen,

Goedgekeurde oplossing
RenéA
CHAMPION *

door RenéA

WB2 Herleidingsregel A of G waarde 3 | A / G werknemer uitsluitend premieplichtig en Salarysplit verwijderd. Nu wordt alleen PrVV ingehouden onder loonheffing. Bedankt Niek.

Lianka
CONTRIBUTOR **

door Lianka

Hi @RenéA , heb je ook een partij gevonden die de verwerking doet van het salaris in Spanje?  Kiest de medewerker er zelf voor om verzekerd te zijn in Spanje? Je bent volgens mij dan verplicht om de werkgeverslasten aan Spanje te betalen.

 

Er zijn situaties waarbij alles in Nederland kan blijven doorlopen.

In welk land ben ik verzekerd voor werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid? | UWV | Particulie...

 

Zorgen dat er geen inhoudingen in Nederland plaatsvinden is niet het probleem, ik denk dat de uitdaging zit in het administreren van de payroll in Spanje. 

Ik wil er zelf ook meer van weten, hopelijk meldt iemand zich nog met gouden tips.

RenéA
CHAMPION *

door RenéA

Hoi Lianka,

 

daar zijn we nu mee bezig. De medewerker heeft contact met een accountant bureau die voor haar de balasting- en premieafdrachten doet.

RenéA
CHAMPION *

door RenéA

De medewerker woont in Spanje, maar werkt op afstand. Dus geen loon voor de loonheffing in Nederland en geen sociale verzekeringspremies in Nederland, maar in Spanje. Kan dit via Salarysplit?