Mijn Communities
Help
Bas Bernaerts
CONTRIBUTOR **

Ruggenspraak: wijziging betaling ziekengeld meerwerk CAO VVT

door Bas Bernaerts

Dag collega functioneel applicatiebeheerders,

 

Ik start dit topic omdat ik op zoek ben naar raad en advies. Ik ben applicatiebeheerder bij een zorginstelling, verbonden aan de CAO VVT. In Januari heeft Visma Raet een wijziging in Gemal doorgevoerd waardoor onder Werkgevercode 08034 ziekengeld meerwerk niet meer meegenomen wordt in de salarisbetaling. Bij onze organisatie werken veel oproepkrachten met kleine contracten, zodat we ze flexibel in kunnen zetten. Bij de afgelopen salarisbetaling kregen we veel vragen van zieke oproepkrachten, die nu dus minder loon krijgen. Onze organisatie zorgt graag goed voor haar medewerkers, dus dit vinden wij wel een 'dingetje', om het zo maar te noemen.

 

Ik ben benieuwd hoe dit bij andere organisaties in de VVT sector is. Hebben jullie iets gemerkt van deze wijziging? Hoe groot is de impact? Of hebben jullie wellicht op een andere manier in kunnen regelen dat er ziekengeld over meerwerk betaald wordt.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en input.

 
Met vriendelijke groet,
 
Bas Bernaerts
Applicatiebeheerder PSA
ZZG Zorggroep
2 ANTWOORDEN 2
Hans Meijer 1
CONTRIBUTOR **

door Hans Meijer 1

Deze waarde (= 0 maanden0 had al per 1 juli 2022 ingesteld moeten zijn. Dit betekent dat VVT bedrijven 6 maanden lang ten onrechte ziekengeld meerwerk hebben betaald volgens mij. Dus niet per januari 2023 waarde 0 maar per 1 juli 2022.   

Eddy Steeghs1
CONTRIBUTOR **

door Eddy Steeghs1

Hier hebben wij inderdaad ook vragen over gekregen. Dit is echter een gevolg van het ontmoedigingsbeleid van verkapte oproepcontracten. Een oplossing is het aanbieden van contracten op basis van een zo reëel mogelijk arbeidspatroon. Je pakt dan ook de lage WW premie ipv de hoge premie.