Mijn Communities
Help
Maurice van de Pol
CHAMPION *

WAB: 30% overschrijding verloonde uren: verlofuren

door Maurice van de Pol (Bijgewerkt ‎07-11-2022 15:23 door Maurice van de Pol )

Als ik het signaleringsoverzicht welke uit GEMAL rolt bekijk dan zijn er in onze organisatie 4 medewerkers (van de 250 mw) waarvan de verloonde uren de contractuele uren met 30% overschrijden. Echter zijn dit alle medewerkers die inmiddels uit dienst zijn en de overschrijding vindt zijn oorzaak doordat ze hun verlof hebben laten uitbetalen waarbij op te merken valt dat dit probleem zich alleen in de eerste maanden van het jaar voordoet. Er zal dus een herziening van de lage WW-premie voor deze medewerkers moeten plaatsvinden.

 

Ik begrijp het nut van het opnemen van de uitbetaalde verlofuren als verloonde uren. Echter geeft dit mijn inziens een ongewenst effect wat betreft de hierboven beschreven WAB-toetsing. Het doel daarvan was toch o.a. immers om de rechtspositie van deeltijdmedewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd te verbeteren. Hoe denken jullie hierover?

1 ANTWOORD 1
Elfi
CONTRIBUTOR ***

door Elfi

De redactie van Forum Salaris heeft antwoord gegeven op een aantal nieuwe WAB-vragen die bij salarisadministrateurs leven. Zeven vragen en antwoorden op een rij.

1 Premiedifferentiatie en vakantie-uren

Een werknemer met een vaste arbeidsovereenkomst voor 20 uur per week laat aan het einde van zijn loopbaan alle resterende vakantie-uren en leeftijdsuren uitbetalen. Tellen deze uren mee voor de bepaling of hij binnen de 30%-grens blijft voor de lage of hoge WW-premie?

Uitbetaalde vakantie-uren en leeftijdsuren zijn verloonde uren. Deze uren tellen mee voor de bepaling of een werknemer binnen de 30%-grens blijft. Je moet herzien als in de loonaangifte over het kalenderjaar de verloonde uren de contractuele uren met meer dan 30% overstijgen. Je bent dan alsnog de hoge premie verschuldigd.

Herziening is niet van toepassing als de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een arbeidsomvang van minimaal 35 uur per week.