om een gepersonaliseerde navigatie te krijgen.
om een gepersonaliseerde navigatie te krijgen.
De Belastingdienst heeft recent een document voor werkgevers gemaakt met vragen en antwoorden over betaling van uitkeringen. Het wordt als bijlage opgenomen in het volgende Handboek Loonheffingen.
Hun antwoord op de vraag : "Mag de werkgever bij een werkgeversbetaling, in plaats van de uitkering, het loon volledig doorbetalen en de uitkering als bate in de financiële administratie
verwerken (dus niet in de loonadministratie)?" is: "Nee. De werkgever moet de uitkering die hij van UWV ontvangt altijd volledig en als uitkering doorbetalen aan de werknemer. Het is namelijk een uitkeringsrecht van de werknemer. Als de werkgever het reguliere loon doorbetaalt en als regulier loon in de aangifte loonheffingen verwerkt en niet de uitkering opgeeft in de aangifte loonheffingen, dan doet de werkgever onjuist aangifte. De werkgever kan daardoor te veel of te weinig premies werknemersverzekeringen betalen. In sommige gevallen kan de uitkering hoger zijn
dan het loon (zie vraag 12). Als dat het geval is en de werkgever slechts het reguliere loon doorbetaalt, dan benadeelt de werkgever de werknemer."
Op welke wijze krijg ik een WAZO-uitkering vanwege zwangerschap op de loonstrook verwerkt? Ik heb in een proefproductie geprobeerd met codes 2484 (dagloon WAZO), 2432 (Zwangersch.dagen) en 2486 (uitkeringsdagen WAZO) dit te simuleren maar zonder resultaat. Heeft Visma Raet of iemand anders hier wellicht al een best practice voor?
@Maurice van de Pol @Marianne Marsman @Marian Linssen @Monique_Kolthof Dag allen, in de handleiding van Gemal bij Ziekte, zwangerschap staat dit beschreven waarbij de crux zit in het vastleggen van het dagloon en de dagen. Kijk of je met een proefproductie dit kunt testen en wellicht je werkwijze in dezen kunt aanpassen.
@EvertvanManen Bedankt voor reactie maar zoals je in mijn initiële bericht kunt zien gebruik ik de codes zoals vermeld in 7.5.
Ik begrijp niet waarom dit niet de aandacht van Visma Raet heeft. Vorige week was dit een onderwerp op de Intermediairdag van de Belastingdienst. Moet ik hier nu echt een call voor aanmaken zodat ik alleen de oplossing ontvang terwijl 21 collega's dit ook willen weten?
Dag Maurice
Ik krijg de uitkering zwangerschap wel op de strook ik heb de volgende gegevens vastgelegd
2432 Zwangerschapsdagen
2486 Uitkeringsdagen WAZO
Dagloon heb ik vanuit GEMAL laten berekenen
Wel heb ik de werkgeverscode 07830 Presentatie ziekte op salarisspecificatie gevuld met waarde 0. Bij waarde 1 komt de uitkering niet op de strook.
@johnvanaspert Bedankt voor je reactie. Ik heb de werkgeverscode meegestuurd in de proefproductie en dan verschijnt er welleswaar iets op strook maar dan krijg ik dit:
Sowieso vind ik het not done om de term "Ziekteverzuim" te gebruiken i.g.v. zwangerschap.
Ik wacht geduldig af waarmee Visma Raet komt.
Ik geef alleen 2484, 2486 en 2492:2 (instantiebetaling) op en niet 2432.
@Marianne Marsman Bedankt voor je reactie maar het betreft geen instantiebetaling in ons geval. Volgens het UWV is een instantiebetaling : "..een betaling van een sv-uitkering door tussenkomst van een instantie aan een uitkeringsgerechtigde. De instantie zelf verstrekt geen loon in de zin van de werknemersverzekeringen en is dus geen premies werknemers-verzekeringen verschuldigd. Voorbeelden van dergelijke instanties zijn de Stichting 40-45, de pensioen- en VUT-fondsen. Soms is de instantie een ex-werkgever, die over de aanvulling, die betrekking heeft op tijdvakken na het einde van de dienstbetrekking, geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd is. ......De instantie is geen werkgever van de klant/uitkeringsgerechtigde, daarom blijft UWV premieplichtig voor de premies werknemersverzekeringen. "
bijlage-2-handboek-wetsuitleg-fiscale-aspecten-systematiek-van-de-instantiebetaling.pdf
code 2492:2 betekent Werkgeversbetaling UFO. De naam van code 2492 was instantiebetaling maar ik zie dat dit inmiddels ook gewijzigd is in WG betaling UFO.
@Marianne Marsman Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels contact gehad met Visma Raet en zij gaan onderzoeken waarom de WAZO-uitkering niet op de loonstrook verschijnt met gebruik van de instructies van de handleiding. Maar dat kan nog wel even duren voordat daar uitsluitsel over is.
(Overigens zijn wij geen overheidswerkgever dus hebben wij ook geen UFO-premie)
Wat mij betreft geldt deze vraag voor meer uitkeringen; ook WGA -uitkeringen zouden wij graag op de salarisstrook zichtbaar hebben
Evert van Manen Is mijn vraag iets waar jij antwoord op kan geven?
Dit zou ik ook graag willen weten hoe we deze moeten verwerken op de strook.
Copyright 2019 Visma Community. All right reserved.