Mijn Communities
Help
KarinGerse
CHAMPION *

welke gegevens arbeidsmarkttoelage worden geleverd aan DUO

door KarinGerse

ik wil erachter komen welke bedragen er aan DUO worden geleverd inzake de arbeidsmarkttoelage die per 1/8/2021 voor enkele scholen is toegekend? waar vind ik dat? in DUO? in een overzicht in Raet? waar dan? ik ben echt zoekende.

 

wie heeft er voor mij een antwoord?

6 ANTWOORDEN 6
KarinGerse
CHAMPION *

door KarinGerse

ik bedoel idd de arbeidsmarkttoelage vanuit het NPO, maar vlg mij hebben wij geen MI education, dus hoe kan ik dan zien wat er wordt geleverd? i khad een call aangemaakt en daar kreeg ik een antwoord dat mij verontrustte, want daar werd erover gesproken dat alleen de feitelijke waarde van code 631 wordt geleverd aan DUO maar daar zitten dan niet de wg lasten bij en dat zou ik heel raar vinden, want dan zou de werkgever opdraaien voor de wg lasten die deze toelage met zich meebrengt.

door Evert van Manen

Hoi Karin, is op zich niet verontrustend...

 

We hebben in februari 2022 een overleg met DUO gehad die aangaf mssn niet alles te ontvangen vwb deze toelage. Daar heb ik aangegeven dat ze idd alleen de waarde vd toelage krijgen en niet de totale loonkosten. Dus blijft de uitputting in de DUO levering op 80% staan tov het beschikbare budget (niet iedereen is salaris technisch onderlegd en dat snap ik..). Ook was het toen zo dat sommige besturen de toelage achteraf pas toekennen, precies vanwege een juiste uitputting en wordt er (nog) niets geleverd aan DUO.

 

De waarde van een code doorgeven is echter wel gebruikelijk. Anders zouden de leveranciers eerst de totale loonkosten moeten berekenen van de toelage en die doorgeven; in het bruto netto traject doen we dit niet.

 

Iets anders is het dat scholen (brinnrs) een budget hebben gehad en bij vaststelling vd toelage, wat vaak met een percentage wordt gedaan, men rekening moet houden met de uitputting van het budget. Als je het hele budget als toelage gaat betalen, dan betaald het bestuur idd de werkgeverslast over de toelagen. Maar ik heb hier meerdere scholen over gesproken die dit idd helder hadden (begroting draaien, met en zonder toelage). 

 

DUO controleert niet nauwgezet de uitputting; zij gaan na of het geld (grotendeels) wel bij de juiste doelgroep terecht komt. Voor de juiste uitputting ben je dus zelf aan zet..

KarinGerse
CHAMPION *

door KarinGerse

hoi Evert, dan ga je dus uit van een opslag% qua werkgeverslasten van 20%?

door Evert van Manen

ja, gemakshalve dit maar zo besproken, maar het gaat meer om de verwachting; per medewerker kan dit verschillen vanwege max premielonen ect. wat wglasten zijn. Pin mij er niet op vast dat het 20%.. is (kan ook hoger zijn) daarom draaiden klanten ook begrotingsproductie's of keren de toelage pas later uit.. En die inschatting moet je als werkgever maken..

KarinGerse
CHAMPION *

door KarinGerse

@Evert van Manen bedankt voor al je reacties, ik heb nog een vraag.
wij hebben in dec. de toelage m.t.k. tot 1/8/2021 op een niet automatisch nr duo-geleverd lc ingevoerd. In maart hebben wij het een en ander omgeboekt m.t.k. tot 1/8/21, zijnde
de oude lc op 0 gesteld,
lc 9631 van 1/8/2021 tot 1/1/2022 met 7,75%
en dan lc 9921 met waarde 1 per 1/8/2021 ingevoerd.

ik weet nou niet of duo al onze amt-bedragen per 1/8/2021 geleverd heeft gekregen of wellicht alleen de bedragen per 1/1/2022.  Waar kan ik zien wat geleverd is? ik krijg bij DUO geen gehoor hierover.



Goedgekeurde oplossing
Evert van Manen
VISMA

door Evert van Manen

Alleen die Arbeidsmarkttoelage vanuit het NPO (https://www.nponderwijs.nl/over-het-nationaal-programma-onderwijs/faq/arbeidsmarkttoelage) in Gemal eind vorig jaar toegevoegd (zie onder) worden aan DUO geleverd. De CAO PO heeft in 202206 ook een toelage met de omschrijving Arbeidsmarkttoelage gepubliceerd, maar die gaat niet naar DUO. Het verschil zit hem in de financiering: de arbeidsmarkttoelage NPO betaald het Rijk de arbeidsmarkttoelage CAO PO wordt door de 'PO' betaald en hoeft niet te worden gemonitord.

---

Bedragen per school (brin) kun je hier vinden:

https://www.nponderwijs.nl/over-het-nationaal-programma-onderwijs/documenten/publicaties/2022/04/22/...

---

Verwerking in Gemal en de DUO levering

2021-12/24 CAO PO en VO - Arbeidsmarkttoelage

Er is behoefte om de Arbeidsmarkttoelage ook als een bruto diversen te kunnen opgeven en dat deze dan aan DUO wordt aangeleverd als Arbeidsmarkttoelage. Daartoe hebben we in/uitvoercode 00777 (deze was niet in gebruik) aangewezen. De naam van in/uitvoercode 00777 is op CAO-niveau aangepast naar  ‘Arbeidsmarkt tlg’. Door MI Education wordt naast uitvoercode 00631 ook uitvoercode 00777 aan DUO aangeleverd als Arbeidsmarkttoelage.

 

2021-11/20 Vooraankondiging: CAO PO en VO - Arbeidsmarkttoelage [1]

Dit bericht is eerder gepubliceerd op de community. Voor de volledigheid wordt het hier herhaald.

Update 21 oktober 2021 - Aan de op een na laatste alinea is de tekst over de instructies van de PO-raad en VO-raad toegevoegd. Deze tekst is in de plaats gekomen van de zin: De toelage is niet opgenomen in de grondslag voor de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering.

6 oktober 2021  - Naar verwachting wordt medio oktober door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) de regeling bekend gemaakt voor de arbeidsmarkttoelage. Deze toelage zal worden toegekend aan het primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

Met ingang van de release van november kun je in Gemal deze toelage inregelen via een nieuwe procentuele toelagenregeling. De regeling krijgt voor de CAO PO en VO in Gemal Direct Inrichting de naam ‘Arbeidsmarkttoelage’.

In periode 11 leg je vast:

  • Per instelling geef je met de nieuwe werkgevercode 14061 Percentage procentuele toelagenregeling 1 het percentage op dat voor de hele instelling geldt.
  • In de grondslag (nieuwe werkgevercode 55471 Uitvoercodes in grondslag procentuele toelagenregeling 1) neem je uitvoercodes op waarover de toelage berekend moet worden. Deze grondslag kan per school verschillen en wordt daarom door ons niet ingericht.
  • Met de nieuwe invoercode 01921 Code procentuele toelage regeling 1 activeer je voor de werknemer de toelage. De standaardtekst van deze invoercode wordt door ons op CAO-niveau aangepast naar cd arbeidsm.tlg.
  • Met de nieuwe invoercode 00631 Procentuele toelage 1 kun je eventueel een afwijkend percentage opgeven.

De uitbetaling wordt gepresenteerd met de nieuwe uitvoercode 00631 procent.toelage 1. De standaardtekst van in- en uitvoercode 00631 wordt door ons op CAO-niveau aangepast naar Arbeidsmarkttlg. De inrichting van in- en uitvoercode 00631 is gelijk aan de inrichting van in- en uitvoercode 01499 Percentage toelage 25. Dit houdt o.a. in dat de uitvoercodes zijn opgenomen in de grondslagen ABP, toetsing minimumloon, brutoloon, norm topinkomen en loonkosten. 

Volgens de instructies van de PO-raad en VO-raad is de toelage tevens opgenomen in de grondslag voor de vakantietoeslag. Ook is de grondslag ingericht:

  • PO
    Salaris, garantietoelage en de kortingen vanwege ziekte, ouderschapsverlof, onbetaald verlof, levensloopverlof, zorgverlof en calamiteitenverlof
  • VO
    Salaris en de kortingen vanwege ziekte, ouderschapsverlof, onbetaald verlof, levensloopverlof, zorgverlof, calamiteitenverlof en seniorenverlof.

Door MI Education wordt uitvoercode 00631 aan DUO aangeleverd als Arbeidsmarkttoelage.