Mijn Communities
Help
Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***

Alleen 'gebruikers' afdwingen ipv ook een 'Medewerker' autorisatie in autorisatiebeheer

door Provincie Gelderland

We lopen tegen het probleem aan dat statenleden autorisatiebeheer ook binnenkomen als zijnde 'medewerker' en niet alleen als zijnde 'gebruikers'. Daardoor toont het portaal (en Self Service) veel te veel mogelijkheden.

 

Ze hebben alleen toegang nodig tot Self Service en dat staat in de 'gebruikers' autorisatie correct.

 

We zien vast iets over het hoofd (in BO4?), hoe kunnen we dit aanpassen, waardoor ze alleen 'gebruiker' zijn en niet ook nog 'medewerker'. Alvast dank.

6 ANTWOORDEN 6
Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***

door Provincie Gelderland

Oplossing geïmplementeerd, echter is in autorisatiebeheer het minimale recht dat je geeft op Self Service, 'Toegang tot Self Service medewerker' met als gevolg dat alsnog alle SS Medewerker opties vrij geschakeld worden in SS. De statenleden horen echter maar toegang te hebben tot één enkele workflow. Ik mis eigenlijk de optie 'Toegang tot Self Service', zonder enige toevoeging.

Self service is hetzelfde probleem als bij autorisatiebeheer. Iedereen in self service krijgt altijd inderdaad minimaal alle acties die je aan het medewerker(WRN) profiel hebt gekoppeld. De enige oplossing hiervoor zou zijn om dit profiel werknemer leeg te maken en op afdelingsniveau een activiteitenprofiel te koppelen. Dus 1 algemeen profiel gelijk aan je werknemer profiel koppelen aan de afdelingen waar werknemers op zitten en dan 1 profiel voor je statenleden koppelen aan die afdeling(en).

 

Dit vergt allemaal wel meer beheerswerk als je nieuwe afdelingen gaat maken. Je moet dan goed beschrijven op welke plekken binnen Youforce je afdelingen moet toevoegen aan autorisatieprofielen

door Bas Menken - Gemeente Leiden (Bijgewerkt ‎06-09-2024 13:24 door Bas Menken - Gemeente Leiden )

Wij doen het ook zo als @RichardR voor onze politiek ambtsdragers. Mijn grote wens is dat je autorisatiegroepen kan maken op basis van arbeidsrelatie. DIt idee staat op realisatie waarschijnlijk Autorisatiebeheer uitbreiden naar arbeidsrelatie - Visma Community

 

Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***

Hoop dat ze dat inderdaad gaan toevoegen, zou een hoop onderhoud schelen in autorisatiebeheer. Heb een extra kudo op het idee gegeven.

Goedgekeurde oplossing
RichardR
CHAMPION ***

door RichardR (Bijgewerkt ‎06-09-2024 12:05 door RichardR )

@Provincie Gelderland 

Beste,

Iedereen met een actief dienstverband wordt in autorisatiebeheer in de groep 'toegepast op' medewerker geplaatst indien je deze autorisatie hebt ingericht.

Deze dan verwijderen of geen rechten koppelen en vervolgens een andere autorisatie inrichten voor medewerker en dan de organisatie eenheden selecteren

RichardR_0-1725616956799.png

De raadsleden dan uitsluiten als deze een eigen OE heeft.

Een andere oplossing zie ik niet zo snel.

Met vriendelijke groet,

Richard

Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***

door Provincie Gelderland

Bedankt voor je reactie. Ik had gehoopt dat het eenvoudiger kan, dan alles opsplitsen naar org eenheden. Dat is administratief een niet zo'n prettige oplossing, om het zo maar te zeggen.