Mijn Communities
Help
IngeZie
CONTRIBUTOR ***

Medewerkers uit dienst hoelang nog toegang tot Mijn Youforce

door IngeZie

Ik ben benieuwd hoelang andere organisaties medewerkers nog toegang geven tot Youforce als ze uitdienst zijn en hoe het account dan wordt stopgezet. 

 

17 ANTWOORDEN 17
Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR ***

door Raymond_de_Rozario

Het grootste gedeelte van onze medewerkers logt in via SSO. Zodra het dienstverband wordt geĆ«indigd wordt via RPA de eerst volgende donderdag via groepsgewijs gebruikers verwijderen de gebruikers verwijderd. Het aantal maanden staat hierbij op 0. De laatste salarisstrook (en jaaropgave) worden via huispost verstuurd. 


Met vriendelijke groeten,

Raymond de Rozario
Bedrijfskundig applicatiemedewerker

Medisch Centrum Leeuwarden

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *

door FBB Zorgboog

Ook wij maken gebruik van SSO inloggen en dus heeft men na uitdiensttreding geen toegang meer tot Youforce.
Een medewerker die uit dienst gaat ontvangt vanuit de uitdienstmelding een bevestigingsbrief waarin hierop gewezen wordt. Ook wijzen we hem/haar op de mogelijkheid om via instellen email salarisspecificatie de salarisstrook alsnog via mail te ontvangen.

 

Helaas heeft Visma besloten deze service komend jaar te beƫindigen waardoor wij nu op zoek moeten naar een alternatief. Helaas leveren die allemaal (veel) extra werk op en zijn die ook vaak verwarrend voor de (ex-)medewerkers.
In bovenstaande suggesties zie ik niet direct een snelle automatische oplossing staan,maar wellicht zal ik ze nog eens uitgebreid moeten bestuderen.

Bjƶrn Sman
CHAMPION ***

door Bjƶrn Sman

Goedemorgen @Bas Menken - Gemeente Leiden ,

 

Wij geven ze toegang met een onyouforce account. Met de IAM API schrijft overschrijft ons AD dan de external ID waardoor ze weer kunnen inloggen met hun privƩmail ipv sso. Na 14 maanden (ivm jaaropgave) worden de accounts dan uiteindelijk verwijderd waardoor ze niet meer kunnen inloggen. We geven met uitdienst uit de workflow een mail mee waarin dit dan benoemd wordt.

Met vriendelijke groet,

Bjƶrn Sman
Functioneel Applicatiebeheerder || Informatiemanagement
Hartekamp groep

Hoi @Bjƶrn Sman ,

 

Worden de accounts dan ook automatisch aangemaakt of moeten jullie daar iets handmatig voor doen?

Voor nieuwe gebruikers weet ik dat er automatisch Onyouforce accounts aangemaakt kunnen worden, maar ben vooral benieuwd hoe jullie dat doen bij uitdiensttreding van een medewerker.

 

Bedankt voor je bericht.

Paul Wevers

Bjƶrn Sman
CHAMPION ***

Hi @Paul Wevers - Ikazia ,

 

Dat kun je aanzetten wanneer je deze instelling gebruikt bij config youforce

BjrnSman_0-1728905542211.png

 

Alle gebruikers krijgen dan een onyouforce account wanneer ze ingeschreven worden in beaufort. Vereiste is wel dat de rubriek voor youforce gebruiker aanstaan P05013 met ja. Dan bij het aanmaken in gebruikersbeheer krijgt de medewerker een account aangeboden. De controle is dan de geboortedatum van de persoon.

 

Wanneer medewerker dan geen actief dienstverband meer heeft kan hij qua rechten alleen nog bij zijn dossier en in de app. Belangrijk is dat je dan autorisatiebeheer goed ingesteld hebt staan.

BjrnSman_1-1728905713268.png

Als laatste doe je groepsgewijs gebruikersverwijderen (doe ik maandelijks) waarbij ik iedereen die langer dan 14 maanden uitdienst is verwijder als gebruikersaccount. Geen account is niet inloggen maar de gegevens blijven netjes bewaard in beaufort en dossier. In het gekste geval en ze moeten er nog bij laat ik dat doen via de HR administratie.

 

Met vriendelijke groet,

Bjƶrn Sman
Functioneel Applicatiebeheerder || Informatiemanagement
Hartekamp groep

Hoi @Bjƶrn Sman,

 

Dank voor je duidelijke uitleg.

Ik heb toch ook het volgende idee aangemaakt: Onyouforce account aanmaken voor medewerkers uitdienst.

 

Wij laten medewerkers bij indiensttreden hun gegevens aanvullen via een Onyouforce account en laten ze bij indiensttreding inloggen via de SSO koppeling. Bij uitdiensttreding weten ze vaak niet meer welk Onyouforce account ze hebben of sommige medewerkers hebben helemaal nog geen Onyouforce account omdat ze al heel lang indienst zijn. Daarom het idee om de gegevens bij uitdiensttreden nogmaals geautomatiseerd te laten versturen.

 

Voor nu ziet het er naar uit dat als we dit willen we medewerkers handmatig zullen moeten gaan informeren en eventueel handmatig het account aan moeten maken.

 

Nogmaals bedankt en als je nog ideeƫn hebt hoor ik het graag.

 

Groet,

Paul Wevers

Priscilla1
EXPLORER *

door Priscilla1

Hallo Bjƶrn, klopt het dat je dan in het gebruikersbeheer het e-mailadres bij de external identity wijzigt naar hun privƩ mailadres? Voorheen je dat zelf wijzigen onder het Onyouforce account, maar dit kan niet meer.

Bjƶrn Sman
CHAMPION ***

door Bjƶrn Sman

Hi @Priscilla1

Als je op de community een reactie doet kun je dit het beste even met een @ en vervolgens de naam doen. Nu zag ik toevallig je bericht maar anders had ik hem wellicht gemist šŸ˜ƒ Bij @ krijg je meteen een mailtje of een indicatie boven in dat er een reactie is.

Je kunt nu de external id wijzigen bij gebruikersbeheer. Als je daar bij gegevens wijzigen van de gebruiker kijkt kun je nu alleen het external id nog veranderen. Het vaste mailadres is altijd het prive adres wat in beaufort staat. 

Met vriendelijke groet,

Bjƶrn Sman
Functioneel Applicatiebeheerder || Informatiemanagement
Hartekamp groep

door Bas Menken - Gemeente Leiden

Voor de organisaties die de toegang open houden. Geven jullie ze bij uitdiensttreding een onyouforce account of hebben ze die al gekregen voor/tijdens hun dienstverband?

Marianne Marsman
CHAMPION ***

door Marianne Marsman

@IngeZie 

Bij ons hebben ze nog ongeveer 2.75 maanden (2 maanden na de eindafrekening) na uitdienst nog toegang. 

Bjƶrn Sman
CHAMPION ***

door Bjƶrn Sman

Hi @IngeZie ,

 

Wij sluiten gebruikers na 14 maanden uitdienst af met groepsgewijs gebruikers verwijderen. Bij uitdienst kunnen medewerkers met hun YF account nog inloggen en hun eigen gegevens zien personeel + salarisdossier. Verder geen rechten tot selfservice, declaraties etc.

Met vriendelijke groet,

Bjƶrn Sman
Functioneel Applicatiebeheerder || Informatiemanagement
Hartekamp groep
Marcel Bouman
CHAMPION ***

door Marcel Bouman

tot Ć©Ć©n maand na uitdiensttreding. En salarisdocumenten (met name jaaropgaaf) die na datum uit dienst worden geproduceerd worden automatisch afgedrukt en door ons per post verzonden.

Tessa Tukker
CHAMPION *

door Tessa Tukker

Wij mogen van onze Functionaris gegevensbescherming (FG) al jaren geen salarisdocumenten per post meer versturen.

Daarom hebben de medewerkers die uit dienst zijn nog tot Mei het jaar daarop nog toegang voor hun jaaropgave.

Marcel Bouman
CHAMPION ***

door Marcel Bouman

@Tessa Tukker ik ben heel benieuwd naar de reden dat dit niet per post verstuurd mag worden, want dan zouden wij moeten overwegen om dit anders te gaan organiseren. Kun je hier een toelichting op geven? Eventueel op marcel.bouman@siza.nl

Ik denk een overijverige Functionaris gegevensbescherming (FG). Het is zelfs wettelijk verplicht om het op papier te versturen als een werknemer geen toestemming geeft voor een digitale versie.

Artikel 7:626 BW - Loonstrook - Wetboek+ (wetboekplus.nl)

 

Wij versturen bijvoorbeeld ook papieren stroken naar wachtgelders of medewerkers in een RVU regeling.

 

Carola de Vries1
CHAMPION *

door Carola de Vries1

Bij ons mogen medewerkers nog tot 1 mei na het jaar uit dienst in Youforce (ivm de jaaropgaves). Ze hebben dan alleen nog toegang tot het salarisdossier. In mei doen we een collectieve mutatie door Youforce gebruikers op N te zetten en daarna halen we de gebruikers uit Gebruikersbeheer. Wij zijn nog niet over op SSO. 

door Bas Menken - Gemeente Leiden (Bijgewerkt ā€Ž09-10-2024 10:09 door Bas Menken - Gemeente Leiden )

Bij ons is de toegang tot Youforce gekoppeld aan de SSO. Dus zodra ze uitdienst zijn kunnen ze niet meer in Youforce.

Na 2 maanden verwijderen we de gebruiker door in beaufort Youforce gebruiker op N te zetten en in Youforce via groepsgewijs gebruikers verwijderen met onderstaande instellingen.

BasMenkenGemeenteLeiden_0-1728461335049.png