Mijn Communities
Help
Sandra Geesing
CONTRIBUTOR **

Stabiliteit autorisatiebeheer

door Sandra Geesing

Hallo,

 

Sinds afgelopen maandag is de verwijzing naar Mijn Youforce actief. Ook is autorisatiebeheer leidend gemaakt.

Afgelopen week krijg ik regelmatig meldingen dat mensen een "tegel" missen. In sommige gevallen was autorisatiebeheer niet goed ingericht maar in andere gevallen was dat wel het geval. In vooral die andere gevallen komt het voor dat bij het opnieuw inloggen de juiste tegels wel zichtbaar zijn.

Er is in de tussentijd niets veranderd aan de autorisaties.

 

Hierdoor ga ik een beetje twijfelen aan de stabiliteit van autorisatiebeheer. 

Zijn er meer gebruikers die dit herkennen/ervaren?

 

Groet

Sandra

9 ANTWOORDEN 9

door Remco te Ronde

Hoi @Sandra Geesing ,

 

Goed dat je het deelt. Daar is het forum ook voor bedoeld, beheerders van Youforce die actief kennis en ervaringen uitwisselen.

 

Vanuit Visma|Raet lezen we natuurlijk ook graag mee en zullen we soms ook reageren.

 

We zijn ook benieuwd of meerdere beheerders dit herkennen en zouden enorm geholpen zijn als je dit ervaart dat je een duidelijke melding aanmaakt bij het ServiceCenter.

 

Vanzelfsprekend komen er bij het SerciceCenter meldingen en vragen binnen (zoals die van @Anja Brouwer1). Die worden altijd geanalyseerd.

 

Tot op heden heb ik nog geen trend gezien zoals jij ervaart. Daarbij wordt Autorisatiebeheer natuurlijk al meer dan 2 jaar gebruikt voor functionaliteit zoals de Youforce app of Youforce Reporting. Met de live-gang van Mijn Youforce is het gebruik intensievere geworden. Maar de werking van het "berekenen" van autorisaties om de juiste opties in de Youforce app en/of de juiste links in MijnYouforce te tonen is al lange tijd in gebruik.

 

Maar mocht je toch vreemde zaken ervaren dan horen we het graag via het ServiceCenter. Dan kunnen we dat analyseren en structureel verbeteren voor jou en alle andere gebruikers van Youforce.

Groet,

Remco te Ronde
Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***

door Carolien Diepen

We zien het hier ook gebeuren, heb er nog geen melding van gemaakt, maar dezelfde persoon heeft de ene keer veel meer opties dan de andere keer, zonder wijziging aan het autorisatieprofiel. 

door Remco te Ronde

Hoi @Carolien Diepen ,

 

De afgelopen weken heb ik actief meegekeken bij meldingen bij het ServiceCenter. Jouw voorbeeld herken in van tickets. Veelal ging het om de zogenaamde "extra beveiligde modules" die niet zichtbaar zijn.

 

In al die meldingen bij het ServiceCenter was de de oplossing:

Hoi XX,
Dat is vervelend. Er zijn verschillende stappen te ondernemen om te controleren wat de oorzaak is.
Stap 1) Controleer of de collega die inlogt inderdaad recht heeft op de applicatie (bijvoorbeeld 'HR Core Online'). Dit kan je controleren via Mijn Youforce / Beheer / Autorisatiebeheer. Bovenin kan je klikken op gebruiker en dan opzoeken of de collega inderdaad rechten heeft. Als het gaat om de link naar HR Core kijk je bijvoorbeeld naar het recht tot 'HR Core' met recht 'Toegang tot HR Core Beaufort Online'
Stap 2) Controleer of je collega een geldig certificaat heeft. Ga naar Mijn Youforce / Beheer / Individueel gebruikersbeheer. Zoek je collega op en kijk onderaan bij de knop 'certificaten' of er een geldig certificaat is.
Stap 4) Kijk met je collega goed mee. Misschien zelfs handig om je collega te vragen om een ''incognito-scherm'' te openen. Controleer of je collega gaat naar https://mijn.youforce.com/ en daar inlogt met zijn/haar @onyofuorce-account (dus niet werk e-mail adres).
Note bij stap 3) Wil je dat het wel werkt met een werk e-mail adres? Volg dan de stappen uit Pas nu zelf de instellingen aan voor SSO voor Professionals

 

Ik weet niet of bovenstaande inderdaad ook speelt in jouw voorbeeld. Maar bij de meldingen bij het ServiceCenter hielpen bovenstaande stappen altijd om de oorzaak te achterhalen.

Groet,

Remco te Ronde
Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***

door Carolien Diepen

@Remco te Ronde, we werken al met SSO voor professionals, dus dat is het bij ons niet. Het gaat bij ons om een leidinggevende die per 1-12 gestart is en juist nu opties mist onder "Persoonlijk", waarvan hij zegt dat hij ze eerder wel had. Eerder zag ik bij andere leidinggevenden soms de optie "Self service" gevolgd door "Self service, archief en gedaan" en soms alleen gevolgd door "archief en gedaan", terwijl alle leidinggevenden de autorisaties hebben obv de rol MGR in Beaufort. 

door Remco te Ronde

Hoi @Carolien Diepen,

 

De reguliere link 'Self Service' is altijd gebasseerd op het recht in Autorisatiebeheer op  'Self Service / Toegang tot Self Service medewerker' (voor de link op Persoonlijk) en op  'Self Service / Toegang tot Self Service voor Anderen' (voor een link op HR voor anderen).

 

Alle andere rechten naar links voor Self Service (zoals Archief, Gedaan of het opstarten van een workflow) worden door Self Service bepaald. 

 

Als een van jouw leidinggevende iets vreemds ervaart wil je dan een melding aanmaken bij het ServiceCenter. Het helpt als je daarin in ieder geval toevoegt:

  • Uit Autorisatiebeheer / Gebruikers de rechten die zijn toegekend
  • Uit Self Service / Beheer / Autorisatie / Inzicht autorisatie de rechten die de leidinggevende heeft
  • Uit Mijn Youforce (waarin de leidinggevende is ingelogd) een prinscreen wat er ontbreekt (b.v. door het gebruiken van de zoekfunctionaliteit waaruit blijkt dat Self Service, Archief of een workflow niet gevonden wordt).

 

Als je op die manier de melding aanmaakt kunnen wij samen op zoek naar de oorzaak.

 

Groet,

Remco te Ronde
Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***

door Carolien Diepen

@Remco te Ronde, ik heb een melding gemaakt: 41075443

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Carolien Diepen,

 

Bedankt voor het aanmaken van dit duidelijke ticket. Dit helpt onze collega's enorm in de analyse. In jouw situatie is mogelijk een verband met de verstoring bij Self Service die gemeld is als ''Global User ID problemen''. Maar dat zijn we verder analyseren. Via het ServiceCenter zal je een verdere reactie krijgen op je melding.  

Groet,

Remco te Ronde
Anja Brouwer1
CHAMPION **

door Anja Brouwer1

Ik heb dit tot nu toe bij 1 medewerker en heb hiervoor een ticket aangemaakt. De medewerker kan wel de tegel zien maar krijgt een foutmelding als hij de applicatie wil openen. Terwijl hij toegevoegd is aan het beheerdersprofiel en wij wel toegang hebben

door Sabine Koelewijn

Hoi @Anja Brouwer1

Bedankt voor het maken van de melding. De Service Desk zal dit verder onderzoeken.