Mijn Communities
Help
SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***

Formule voor leeftijdscategorie

door SuzanneG1

Wie kan me op weg helpen om de formule voor een leeftijdscategorie te maken. De basis is me bekend, echter op welke wijze noteer ik bijvoorbeeld de groep 20 tot 29. In de webinar is een formule als voorbeeld gegeven, echter voor een leeftijdsjaar werkt dit, maar het moeten groepen van leeftijden worden.

 

SuzanneG1_2-1696342803111.png

Bedankt alvast.

 

 

 

6 ANTWOORDEN 6

door Chris van den Berg

@Carolien Diepen leuk dat je ChatGPT hebt gebruikt. Doe je dat vaker? En werkt dat goed? Ik zie dat jou oplossing ook goed werkt. Leuk!

Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***

door Carolien Diepen

Hoi @Chris van den Berg, zeker, ik gebruik heel vaak ChatGPT, dat geeft heel vaak een goed idee van hoe je je dax statement kunt maken, helpt je goed op weg.

door Chris van den Berg

@SuzanneG1 goeie vraag! Goed om te weten dat in het analytics model leeftijdscategorie wel beschikbaar is. Dus daar zou je ook kunnen kijken als je Youforce Analytics afneemt.

 

Anders moet je zelf een berekend veld maken. Om bijvoorbeeld de groep tussen 20 en 29 jaar in de expressie te verwerken kun je het volgende toepassen:

 

Je kunt de Functie AND() gebruiken. Dan kun je dus twee condities gebruiken.  Zie onderstaande expressie die je zou kunnen gebruiken:

 

Leeftijdcategorie = SWITCH(True(),Person[Age]<20,"0-20",AND(Person[Age]<30,Person[Age]>20),"20-30",AND(Person[Age]<40,Person[Age]>30),"30-40",AND(Person[Age]<50,Person[Age]>40),"40-50",AND(Person[Age]<61,Person[Age]>50),"50-60")

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***

door SuzanneG1

Dank je wel Chris, het aanmaken van de formule is gelukt. De aanvraag voor Analytics is reeds gedaan, nog in afwachting ervan. Voor de verzuimrapporten heb je deze ook wel nodig. Bijvoorbeeld een frequentie verzuim rapport is niet mogelijk zonder analytics.

Carolien Diepen
CONTRIBUTOR ***

door Carolien Diepen

Hoi Suzanne, 

 

Interessante vraag! Met behulp van Chatgpt ben ik op onderstaand dax statement uitgekomen. Ik heb het even in een berekende kolom gezet en het werkt (uiteraard kun je de leeftijden en omschrijvingen aanpassen):

 

VAR Leeftijd = YEAR(TODAY()) - YEAR(person[dateofbirth])
RETURN
SWITCH(
TRUE(),
Leeftijd < 18, "Minderjarig",
Leeftijd < 30, "Jongvolwassen",
Leeftijd < 50, "Volwassen",
Leeftijd < 65, "Oudere Volwassenen",
TRUE(), "Oudere"
)

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***

door SuzanneG1

Dank je wel nog voor je hulp Carolien.