Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Groepering op een kolom

door Anonymous

We hebben binnen Report Builder een rapport tbv de verzending van ons personeelsblad. Deze verzendlijst geeft alle medewerkers met hun postadres-gegevens. Hierbij wordt bij de medewerkers die samenwonen op één adres slechts één regel getoond (1 personeelsblad per postadres).

Binnen Report Builder kan dit door het toepassen van een groepering op het postadres (straatnaam + huisnummer). Op welke manier kan ik een dergelijke groepering toepassen in Youforce Reporting? Of is er misschien een andere manier om er voor te zorgen dat er slechts 1 regel per postadres getoond wordt?

10 ANTWOORDEN 10
Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **

door Raymond_de_Rozario (Bijgewerkt ‎14-11-2022 09:46 door Raymond_de_Rozario )

Wanneer een tabel wordt aanmaakt binnen een rapport, en je met de rechtermuisknop op een kolom klikt, dan is daar wel een optie "groeperen". Deze is alleen "uitgegrijst". 

Raymond_de_Rozario_0-1668414919176.png

 

 

Als ik Google moet geloven dan is het in Power BI Service (web) niet mogelijk, en alleen via Desktop. Dan moet je nieuwe kolom maken met Dax


Met vriendelijke groeten,

Raymond de Rozario
Bedrijfskundig applicatiemedewerker

Medisch Centrum Leeuwarden

Hi @Raymond_de_Rozario  dit is niet het groeperen wat Mark nodig heeft. Op deze manier kun je visualisaties groeperen, zodat je ze allemaal tegelijk kunt verslepen of groter kunt maken bijv.

 

 

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **

Hi @Chris van den Berg,

 

Misschien die van mijn screenshot niet, maar met de hyperlink naar de dax-formule kan er toch op kolomnaam worden gegroepeerd? 

 

Raymond_de_Rozario_0-1668416069105.png

 


Met vriendelijke groeten,

Raymond de Rozario
Bedrijfskundig applicatiemedewerker

Medisch Centrum Leeuwarden

door Chris van den Berg

@Anonymous  klopt het dat je dit wil nodig hebt voor rapport 'Verzendlijst snoet'? Ik heb hier twee pagina's aan toegevoegd met alternatieven. Zit hier een werkbaar alternatief tussen?

 

Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous

@Chris van den Berg . Bedankt!
Klopt, betreft dat rapport. Alternatief 1 zou de gewenste oplossing zijn. Echter wordt de filter op arbeidsrelatie hier niet goed toegepast. Het overzicht zou ongeveer 1100 regels moeten hebben, bij alternatief 1 krijg ik 1500 regels. Hierbij zijn bijvoorbeeld ook de inhuurmedewerkers opgenomen. Deze zijn echter via de arbeidsrelatie (P01102) uitgefilterd dus zouden niet zichtbaar moeten zijn...

door Chris van den Berg

Klopt. Omdat je geen dienstverband velden in je tabel hebt pakt hij de filter niet. Als je arbeidsrelatie toevoegt dan zie je dat de tabel zich aanpast aan de filtering..

Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous (Bijgewerkt ‎14-11-2022 11:33 ( )

@Chris van den Berg . Het is hiermee gelukt. Dank!!!

Ik kwam er wel achter dat bij het veld 'Postadres' de toevoeging van het huisnummer ontbreekt. 
Bij dit veld wordt nu alleen de straatnaam + huisnummer getoond, dus zonder toevoeging zoals bij dit veld binnen Report Builder. Dit veld is dus niet volledig indien er sprake is van een huisnummer-toevoeging.

Zou dit nog kunnen worden aangepast in het datamodel?  (Geldt waarschijnlijk ook voor het veld 'Woonadres').

Goedgekeurde oplossing
Chris van den Berg
VISMA

door Chris van den Berg

Goed om te horen! Oh, dat is goeie feedback. Ik zal het op de backlog zetten!

 

Nog even voor anderen die dit forumbericht lezen:

 

De oplossing is in dit geval een samenvatting toe te passen op het veld wat voor de dubbele rijtjes zorgt. Zie hieronder de screenshot. In dit geval is het mogelijk om 'Eerste' of 'Laatste' aan te vinken. Let dus op dat je hiermee niet alle waarden meer ziet van het veld waar de samenvatting op toegepast is!

 

ChrisvandenBerg_0-1668426191260.png

 

Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous

@TheoLescure . Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Helaas geeft dit voor ons niet de gewenste oplossing.

TheoLescure
VISMA

door TheoLescure

De enige groepering die bestaat binnen Youforce reporting is als men gebruikt maakt van de Matrix visualisatie. Hier zitten misschien een paar haken en ogen aan. Maar dit biedt mogelijk wel een uitkomst? De eerste waarde in kolom zou dan het postadres moeten zijn. Iets in de trant van: 

TheoLescure_0-1667910737953.png

Andere opties is om alles in een tabel te zetten. En te sorteren op postadres. Dit te exporteren en binnen excel te bewerken. Door de groepering zit de groepering dan bij elkaar maar heeft wel elke regel een waarde.
Hopelijk komen jullie zo verder.