Mijn Communities
Help
Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

Waarden op conditie tonen, anders leeg

door Jo-lean

Ik wil een rapport maken waarin de jubileadata voor de gemeente Deurne zichtbaar zijn. Hiervoor kan ik niet het standaard rapport gebruiken want er wordt gebruik gemaakt van eigen rubrieken waarop de jubileadata worden vastgelegd (i.v.m. het verschil tussen overheidsjaren en werkgeverjaren).

 

Het rapport bevat kolommen voor alle mogelijke jubilea.

Via de slicer moet een jaar geselecteerd kunnen worden en ik wil dat dan alleen de waarden getoond worden die ook in dat jaar vallen. De cellen in de kolommen die dus waarden bevatten buiten het geselecteerde jaar moeten leeg blijven.

 

Ik dacht dit voor elkaar te krijgen met de volgende berekende velden:

 

25 jaar Deurne in periode
MINX('Contract Custom Fields',SWITCH(TRUE(),AND([Jubileum 25 jaar (E00111)]<=MAX('Reference date filters'[Date]),[Jubileum 25 jaar (E00111)]>=MIN('Reference date filters'[Date])),1,0))

 

25 jaar Deurne
IF([@25 jaar Deurne in periode]=1,'Contract Custom Fields'[Jubileum 25 jaar (E00111)],BLANK())

 

Waarbij '25 jaar Deurne in periode' een meting is die kijkt naar de peildatum slicer en dus 1 of 0 terug geeft, en '25 jaar Deurne' een kolom is die de waarde alleen terug moet laten komen als de waarde in '25 jaar Deurne in periode' '1' is.

 

Dit werkt alleen niet zoals ik verwacht:

Jolean_1-1727430439561.png

Als ik jaar 2022 en 2024 selecteer worden de eentjes en nulletjes wel goed teruggegeven, de waarde in 2016 blijft 0, maar de datum van 2026 wordt wel getoond terwijl ik dat niet wil. Het lijkt er op alsof hij nu alle data laat zien die vallen binnen de periode in de peildatum filtertabel (1-1-2016 t/m 31-12-2026), alles voor 2016 en na 2026 blijft leeg.

 

Ziet iemand wat ik fout doe en weet iemand hoe dit op te lossen?

 

3 ANTWOORDEN 3
Mathew Timmerman
CONTRIBUTOR ***

door Mathew Timmerman

@Jo-lean Ik heb er zelf ook nog niet veel ervaring mee, maar ik vermoed dat dit komt doordat '25 jaar Deurne' een berekende kolom is. Berekende kolommen houden zo ver ik weet geen rekening met de filtercontext, metingen wel. Dus wellicht dat het probleem kan worden verholpen door van '25 jaar Deurne' een meting te maken.

Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

door Jo-lean

Hoi @Mathew Timmerman,

Bedankt voor je reactie! Ik had al geprobeerd om een soortgelijk script op te nemen in een meting maar dat lukte niet, dan kreeg ik foutmeldingen. Volgens mij kun je een waarde van een rubriek ook niet terug laten komen in een meting, maar daar kan ik ook naast zitten...Het is nog best ingewikkeld af en toe haha!

Mathew Timmerman
CONTRIBUTOR ***

door Mathew Timmerman

Hoi @Jo-lean,

 

Ik heb ook nog genoeg te leren wat betreft berekende kolommen en metingen, dus ik snap het helemaal! Al mijn metingen beginnen met een CALCULATE-statement, dus het zou kunnen zijn dat je een en ander moet aanpassen om jouw formule als meting te laten werken. Ik kan alleen niet zo gauw bedenken wat de juiste syntax dan is. 🤔