Mijn Communities
Help
Roel_Harmsen
CHAMPION ***

Alle functies voor scripten

door Roel_Harmsen

Dag,

 

Misschien heb ik er op deze site overheen gekeken, maar ik ben op zoek naar alle functies die je kunt gebruiken voor het scripten. De handleiding biedt er enkele, maar er zijn er veel meer.

Waar kan ik deze vinden of wie heeft deze en wil deze ook delen?

9 ANTWOORDEN 9
Fvdzanden
VISMA

door Fvdzanden

Beste allemaal,

In de JavaScript training waar naar verwezen wordt komen inderdaad niet alle JS functies aan bod.
Deze training is echt bedoeld voor beheerders die nog geen tot heel weinig kennis hebben van JavaScript.
Het is een training van 1 dag die inzicht biedt in de mogelijkheden die JavaScript biedt i.c.m. Self Service.

 

In het trainingsmateriaal van deze training is ook een link opgenomen naar de door Marcel benoemde site van w3schools.

In Self Service in de beheerdershandleiding kun je in de bijlage in ieder geval ook de door Visma - raet ontwikkelde GF functies terug vinden.

 

Fvdzanden_1-1696667841517.png

 

 

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Dag @Fvdzanden ,

 

Leuk je hier weer eens te spreken!

Op w3schools kan ik inderdaad de standaard JS functies vinden en daarmee kan ik vooruit.

 

Wat ik echter zoek zijn de Visma GF Functies idd. En in de bijlage staan er een hoop, maar zeker niet alle. Ik kan me indenken dat er ergens een lijst moet zijn met alle GF functies. Ik hoop dat jij die delen kunt Frans.

 

Mvg

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Dag @Marcel Bouman ,

 

Het gaat mij niet specifiek om 1 functie, maar eigenlijk de totaliteit wat er te bieden is.

En zoals jij het doet is moet je het ook goed bijhouden op verschillende formulieren, lijkt mij niet wenselijk?

 

@Remco te Ronde ; Ik heb het veld nodig om te gebruiken in een formulier. Maar misschien helpt jouw tip wel.

 

Maar dan heb ik nog de vraag, is er een lijst van (Visma/Raet) specifieke functies die mogelijk zijn bij het scripten?

door Remco te Ronde

Hoi @Roel_Harmsen,

Hopelijk kom je er inderdaad uit. Voor zover ik weet zijn de Beheerdershandleiding van Self Service en de training java-script de enige twee bronnen waarin de officieel door Visma|Raet ondersteunde java-scripts in staan uitgelegd. Maar java-script is een soort lego waar je prachtige dingen mee kunt doen. Maar ik zou altijd proberen om zo veel mogelijk te werken met de voorbeelden die wij geven in de Beheerdershandleiding van Self Service en de training java-script. 

Groet,

Remco te Ronde
Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Dankjewel voor je antwoord. De javascript training heb ik gehad, maar daar wordt zeker niet alle functies belicht.

En op w3schools verwacht ik niet dat functielangenaam wordt weergegeven. Daarom had ik gehoopt dat er een overzicht is van de, iig raet, functies.

Marcel Bouman
CHAMPION **

door Marcel Bouman

Oke, helder. Wil je de functienaam op een formulier tonen of in een document? Op een formulier is inderdaad lastig als je alleen de naam wilt tonen en niet de code/sleutel ervoor. Ik weet niet of het voor jou haalbaar is om -afhankelijk van het aantal functies dat je actief gebruikt- zoiets te maken:

 

if (v_A00001[3]#=='123456') {return('Begeleider')};

if (v_A00001[3]#=='345678') {return('Facilitair medewerker')};

if (v_A00001[3]#=='567890') {return('Administrateur')};

et cetera

 

Ik gebruik zo'n script onder andere om de inschaling aan de functie te koppelen. Het vergt even wat werk om alle data te verzamelen maar verder is het vooral knip- en plakwerk in Excel.

 

door Remco te Ronde

Hoi @Marcel Bouman en @Roel_Harmsen,

 

Self Service is zó unieke applicatie waarmee je zó veel kunt qua scripten.  Inderdaad in de training die wordt benoemd heeft @Fvdzanden mij en heel veel andere beheerders heel veel geleerd.

 

Maar soms is het nog beter om te voorkomen dat je een script nodig hebt. Heb je in jouw voorbeeld nagedacht of het niet makkelijker is om de rubriek in je Self Service formulier op weergave ''functie'' te zetten?

RemcoteRonde_0-1696601724133.png

 

Misschien scheelt dat je een heel uitvoerig java-script.

Groet,

Remco te Ronde
Marcel Bouman
CHAMPION **

door Marcel Bouman

Dat is een goede suggestie! Die had ik over het hoofd gezien...

Marcel Bouman
CHAMPION **

door Marcel Bouman

Dat is een lastige. Het komt een beetje neer op "heb je een overzicht van alle formules en functies van Excel".

 

Inderdaad kun je er in de beheerdershandleiding een aantal vinden. Raet biedt hiervoor ook een training aan, dat kan je ook erg goed  op weg helpen. En natuurlijk met "Google is your best friend" kun je heel erg veel voorbeelden en toepassingen vinden. Een bekende is https://www.w3schools.com/js, maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer goede bronnen te vinden.

 

Mocht je specifieke vragen hebben stel ze dan zeker via deze Community. En dan kunnen we elkaar mogelijk op weg helpen.