Mijn Communities
Help
Roel_Harmsen
CHAMPION ***

Hoe werken met arrays

door Roel_Harmsen

Hallo,

 

Op welke manier moet je met arrays werken met het scripten?

Uiteraard heb ik wat leesvoer gelezen op het internet, maar ik kom er niet goed uit.

Deze site heb ik als voorbeeld gekregen om naar te kijken, maar ik kom er niet goed uit.

Wie kan mij opgang helpen aub?

 

Wat ik wil is van 2 getallen een deel van de getallen hebben en deze dan samenvoegen (voor en achter de punt).

17 ANTWOORDEN 17
Jan_Laurijsen
CHAMPION *

door Jan_Laurijsen

Zou fijn zijn als beproefde Javascripts in de Selfservice kennisbank worden gedeeld zodat een ieder er zijn voordeel mee kan doen.

Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

door Jo-lean

Hoi Roel,

Misschien dat je het scriptje inmiddels via Gea hebt maar ik werk altijd met substr. substr retourneert een deel uit een string met meegegeven beginpositie en aantal tekens waarbij je altijd begint bij 0. Bijvoorbeeld: var a=v_A00001[10]#.substr(0,4); return(a) geeft de eerste 4 posities van wat er op regel 10 staat. via return(v_A00001[10]#+'.'+v_A00001[20]#) kun je ze dan samenvoegen.

Groet Jolien

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Ik heb idd via Gea al scriptjes gekregen en het werkt. Echter het is nog wat puzzelen, omdat de 1e 3 karakters niet altijd van dezelfde lengte zijn (soms is het  voor de punt 1 cijfer, soms voor de punt 2 cijfers, wat maakt dat de uitkomst dus anders kan zijn.

Maar misschien zijn er tips hiervoor?

Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

door Jo-lean

Ooh dat maakt het idd wat ingewikkelder...wil je alleen de cijfers voor de punt hebben?

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Hallo,

 

Dat klopt ja, maar soms is het maar 1 cijfer, soms zijn het 2 cijfers. Dus een standaard script maakt dat er soms een punt meegaat, wat niet moet. Is daar een oplossing voor?

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***

@Roel_Harmsen kun je een concreet voorbeeld geven van wat je wilt? 

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

Hallo,

 

De mogelijkheden aan uitkomsten kunnen dit zijn:

11.11

1.11

Als ik een script gebruikt dat die altijd de eerste 2 tekens moet gebruiken, dan kan het de ene keer 11 zijn, de volgende keer 1. zijn.

En ik zoek altijd naar de cijfers voor de komma. De ene keer de 1, de andere keer de 11.

 

Hoe kan ik dit oplossen?

Goedgekeurde oplossing
Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***

door Gea Bussink-Veerbeek (Bijgewerkt ‎03-04-2023 10:39 door Gea Bussink-Veerbeek )

@Roel_Harmsen 

var x=v_rubriek#;

var y=x.split('.');

return((y[0]));

Op deze manier wordt een 'knip' gemaakt op de '.' en vervolgens het deel [0]  voor de eerste split teruggegeven.

 

Zo kun je bijv. ook datums andersom noteren voor een kenmerk: dd-mm-yyyy wordt dan yyyy-mm-dd.

var x =v_FS0060[0]#;
var da = x.split('-');
return ((da[2]) + '-' + (da[1]) + '-' + (da[0]));

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

Super, het lijkt erop dat ik het zo heb kunnen oplossen.

Bedankt hiervoor!

Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

door Jo-lean

Ik weet niet of het lukt om een punt te vervangen door niks. Dus dat je het probeert met de .replace?

Dus de uitkomst van die eerste twee tekens is dan bijvoorbeeld variabele a en dan zeg je a.replace('.',''). Zoals je normaal een punt vervangt door een komma bijvoorbeeld.

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Hallo,

 

Zou ik je mail adres mogen? Is wat handiger communiceren.

Ben wel benieuwd wat je bedoeld. 

Jo-lean
CONTRIBUTOR ***

door Jo-lean

Hoi Roel,

Mijn mailadres is jolien@jo-lean.com.

Groet Jolien

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

door Roel_Harmsen

Hallo,

 

Als je een bestandje hebt met voorbeelden zou dat fijn zijn, aan de hand daarvan gok ik wel dat ik weer verder kan.

Alvast bedankt.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***

Wat is je e-mail adres? Dan stuur ik het je toe.

Roel_Harmsen
CHAMPION ***

rharmsen@trajectum.info

 

Alvast bedankt!! 🙂

Goedgekeurde oplossing
Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***

door Gea Bussink-Veerbeek

@Roel_Harmsen , omdat je geen concreet voorbeeld geeft, kan ik je geen concreet antwoord geven. Wel kan ik je een txt-bestandje mailen met daarin veel javascript-voorbeelden die ik in HRSS gebruik. Misschien dat je daarmee verder kunt. 

mbettinger
CONTRIBUTOR **

Hi @Gea Bussink-Veerbeek,
Ik merk dat ik zelf ook nog wel wat hulp kan gebruiken bij de javascriptjes in HRSS.

Er gaat bij mij onnodig veel tijd verloren om uit te vogelen waar de foutjes zitten in de javascriptjes die ik schrijf.
Zou ik wellicht dit txt bestandje ook kunnen ontvangen?
Mijn e-mailadres is m.bettinger@ccv.eu
Alvast hartelijk dank!