Mijn Communities
Help
Romy Bravis
CONTRIBUTOR **

Groepsbeoordeling nieuwe kandidaten en elkaars beoordelingen inzien

door Romy Bravis

Wij willen graag de groepsbeoordelaars vooraf al aangeven en dat ze een bericht krijgen zodra er kandidaten binnen komen. Ik heb gezien dat dit een wens is vanuit VISMA. Is dat inmiddels al gerealiseerd?

Bovendien willen we dat de beoordelaars elkaars beoordelen zien. Ik heb ook gelezen dat dat niet in de beoordelingstool kan, maar in het nieuwe kandidaten management beschikbaar zou komen. Is dat al beschikbaar of komt dat nog?

Hoelang kan een beoordelaar op dit moment in het systeem? Is dat al 8 weken? Dat gaat nog via dezelfde link die ze krijgen toch?

8 ANTWOORDEN 8

door Maurice Eppenga

@MarcvdAa, dit idee is bekend bij ons. Ik begrijp de gedachte erachter volledig, namelijk samen met collega's kandidaten beoordelen, bespreken en daarop aansluitend acties uitzetten (collaborative recruitment). Dit willen we in EasyCruit zelf oplossen i.p.v. in het groepsbeoordeling platform, zodat het groepsbeoordeling platform puur voor beoordelen is en EasyCruit de plek waar collaborative recruitment plaatsvindt. Dit om te voorkomen dat we hetzelfde op twee plekken gaan ontwikkelen.

Om dit in EasyCruit mogelijk te maken zijn we bezig met een aantal projecten:

  • Totaal kandidatenoverzicht (kandidaten van meerdere vacatures in een overzicht). Dit zit nu in de design fase.
  • Synchronisatie van afdelingen/gebruikers met HR Core, zodat gebruikersbeheer eenvoudig wordt en het geen drempel meer is om veel gebruikers in EasyCruit te hebben. Hiervoor zijn we de requirements aan het uitschrijven.
  • Nieuwe kandidaat notities functionaliteit zodat er makkelijk overlegd en getagd kan worden. Dit staat op de backlog.
MarcvdAa
CONTRIBUTOR ***

door MarcvdAa

@Maurice Eppenga: hartelijk dank voor je reactie. Helder verhaal en we wachten het af. Ben dan wel benieuwd hoe externen kunnen meedoen aan collaborative recruitment. Zoals in ons geval er externe mensen zitten in de benoemingsadviescommissie, maar niet in onze HR Core. Verder is het een functionaliteit die, zoals ik het kan lees, veel waarde gaat toevoegen aan Easycruit. 

door Maurice Eppenga

@MarcvdAa, wat voor externen zijn dit? Eventueel kunnen zij handmatig worden toegevoegd aan EasyCruit.

MarcvdAa
CONTRIBUTOR ***

door MarcvdAa

Dit zou bijvoorbeeld vanuit MZ (Medezeggenschapsraad) kunnen zijn, die betrokken wordt bij een selectieprocedure. Dus zou inderdaad een beperkte inzagerol in enkel groepsbeoordeling moeten volstaan. Alleen als deze persoon eenmalig wordt betrokken en niet indienst is van de organisatie, dacht ik meer aan de huidige functionaliteit van Groepsbeoordeling via de aparte omgeving, waarin je ook de overige informatie van de andere beoordeelaars (intern en extern) kan inzien. Dan hoef je ook geen toegang te verlenen aan iemand, die ook geen bedrijfsaccount bezit. Lijkt mij veel onhandiger en complexer. Maar dat is specifiek in onze organisatie aan de hand. Ik snap ook wel dat wanneer je groter bent en met meerdere recruiters werkt, je dan kiest voor Easycruit zelf om het in te bouwen.

MarcvdAa
CONTRIBUTOR ***

door MarcvdAa

@Maurice Eppenga: wij werken nu een aantal weken met Easycruit en dus het nieuwe kandidatenmanagement en ook bij ons is een veel gehoorde vraag waarom de beoordelingen van andere beoordeelaars niet is in te zien. Kan ik ergens een kudo geven aan deze wens of moet deze nog worden ingediend?

 

Ons idee was juist om niet iedereen toegang te geven tot Easycruit (alleen die medewerkers, die daadwerkelijk een structurele rol hebben in Easycruit), maar juist door groepsbeoordeling nieuwe stijl volledig AVG-proof te blijven werken. Nu moet ik toch iedereen toegang verschaffen of juist per e-mail de resultaten van de groepsbeoordeling te laten delen. We werken met een benoemingsadviescommissie, die doorgaans verder niets in Easycruit hoeven doen dan enkel sollicitaties beoordelen namelijk. Dit kunnen interne als externe mensen zijn, die moeten beoordelen. Daarvoor werkt het perfect, maar juist de inzage in elkaars beoordeling is wat ons betreft een hele grote wens! Gr. Marc

door Maurice Eppenga

@Romy Bravis, voor deze wens wil ik je doorverwijzen naar een bestaand idee: https://community.visma.com/t5/Ideeen-Youforce-Werving-Selectie/nieuwe-groepsbeoordeling/idi-p/50288...

Zoals daar al vermeld, op korte termijn verwacht ik nog niet dat we deze functionaliteit kunnen opleveren. De interview workflow en het kandidatenoverzicht hebben voor dit jaar de prioriteit. Richting het einde van het jaar is er hopelijk weer wat ruimte binnen de roadmap om dit idee in overweging te nemen.

Romy Bravis
CONTRIBUTOR **

door Romy Bravis

@Maurice Eppenga bedankt voor je reactie. Wij bedoelen dat wanneer een leidinggevende een vacature aanvraagt. Diegene al aan kan geven van te voren wie de groepsbeoordeling moet doen. (wij als recruiters kunnen deze dan toevoegen bij het aanmaken van de vacature) en de sollicitanten dan automatisch zichtbaar zijn voor de groepsbeoordelaar. Is dit mogelijk?

door Maurice Eppenga

@Romy Bravis, bedoel je dat kandidaten automatisch worden verstuurd naar de groepsbeoordelaars? Deze wens is inderdaad bekend, maar staat nog niet op onze roadmap wegens lopende projecten die op dit moment prioriteit hebben.

Het is inderdaad niet mogelijk om elkaars beoordelingen te zien in het groepsbeoordeling platform. In EasyCruit zelf kan iedereen met toegang tot de vacature wel alle groepsbeoordelingen inzien, het gaat dan om het nieuwe kandidaten management. Het nieuwe kandidaten management is al beschikbaar (schuifje oude/nieuwe versie rechtsbovenin) en zal ergens in de komende maanden het oude kandidaten management volledig vervangen. Hierover zal ik meer vertellen tijdens het EasyCruit webinar op donderdag 13 april.

Beoordelaars hebben in het groepsbeoordeling platform toegang tot kandidaat data binnen de door de recruiter bepaalde termijn (maximum van 8 weken).