- Markera ämnet som nytt
- Markera ämnet som läst
- Placera denna Ämne för aktuell användare
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Utskriftsvänlig sida
Migrering fra .NET Framework (System.ServiceModel) til .NET 8 for Visma Business VBS-integrasjon
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Rapportera olämpligt innehåll
Hei,
Jeg har i dag en integrasjon mot Visma Business VBS som er skrevet i .NET Framework og bruker System ServiceModel for kommunikasjon. Jeg ønsker nå å oppgradere løsningen til .NET 8, men har støtt på en utfordring siden System ServiceModel ikke lenger er støttet i .NET Core/.NET 8.
Er det noen her som har erfaring med å migrere en slik løsning? Finnes det anbefalte alternativer for å kommunisere med VBS i .NET 8?
Takknemlig for innspill!
- Etiketter:
-
Visma Business
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har bara använt dotnetcore för alla mina VBSintegrationer sen 2019 och de fungerar fint.
På den tiden var lite klurigt att få det att fungera men jag använder samma kod idag så vet inte om det är lättare nu.
1. Du måste använda "System.ServiceModel.Http" version 4.10.3 eller tidigare.
Version 8 ger något kompileringsfel som jag inte brytt mig om att undersöka närmare
2. Du måste göra konfigurationen i kod, inte i .config
3. DotNetCore tillåter inte att man skickar lösenord över http vilket VBS gör. Det innebär att den enda metod som ingår i standardinstallationen av VBS, WsHttpBinding, inte kan användas. Använd Anonymous eller https.
4. Visma.BusinessServices.Client refererar till ett par klasser som inte finns i .Net (i alla fall inte 2019). De används inte men bara referensen gör att man inte kan anropa `RequestBuilder.Dispatch` utan är tvungen att anropa den privata metoden `RequestBuilder.DispatchInternal` med reflection.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Jag har löst det så att jag har byggt en egen webbservice i .NET Framework, som fungerar mer eller mindre som en proxy mot VBS. Sedan anropar alla lösningar som är skrivna i .NET denna webbservice istället. Det innebär också att det bara är den här webbservicen som måste kompileras om när man uppgraderar till nya versioner av Business, medans alla andra lösningar fortsätter att fungera utan åtgärd.
/mvh Anders