Mina produkter
Hjälp
Sara Andersson1
CONTRIBUTOR **

Önskemål om att begränsa antal tecken i fält.

av Sara Andersson1

Fick reda på att jag inte själv kan begränsa antal tecken i ett fält. Det vore väldigt lämpligt att kunna begränsa på t.ex. adressfält, jag får nu problem ibland med olika EDIlösningar där man inte godtar mer än 35 tecken. Men våra användare har möjlighet att fyllta hela fältlängden, 60 tecken är en ganska lång adressrad.

 

 

 

 

2 SVAR 2
Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej Sara.

Det finns tre lösningar på problemet. Jag känner igen problemet då mottagande system för EDI "rejectar" den om det är mer än 35 tkn.

1. Detta är kanske inte en optimal lösning men om du vill försäkra dig om att fältet aldrig sparas med mer än 35 tkn så kan man göra en databastrigger som "rensar" fältet varje gång man sparar kunden. Du ber din partner skapa en sådan där de använder t.ex kommandot Ad1 = Left(Ad1,35). Då kommer aldrig fältet vara längre än 35 tkn. Detta kräver inget tillägg i licens och man ser att den "kapas" när man sparar.

2. Vill man däremot se det direkt när man skriver att fältet "stannar" efer 35 tkn så får man göra en BIG-programmering och då krävs licensen för BIG, ni kanske redan har den och då är det enkelt att fixa. 

3. Är att i exporten av edi-filen så ställer man in att den inte plockar med mer än 35 tkn.

Alternativ 2 är ju den som är snyggast och blir bäst. Kolla med din partner så hjälper de dig säkert att lösa problemet via någon av ovan punkter.

 

Mvh Mikael Björk, Vismapartner


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year

av Oliver O´Kane

Hej Sara,

Tack för din feedback! Jag förstår utmaningen och tar upp detta internt hos oss. 

Jag utvecklar lite i samma svar på hur vi normalt sätt ser att önskemål hanteras. I första hand tas detta med konsult som kan rådge kring eventuella lösningar. Finner konsulten inga bra sätt att hantera deta på så tar denne upp detta med Visma som ett önskemål. I detta fallet tar jag ett prat med din konsult för att rådfråga och ser om vi finner en lösning. 

Under tiden får ni självklart diskutera här på vårt community för att se om någon annan kund har liknande utmaningar och kanske hittat en lösning.

MVH Oliver

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här